Ja klopt ik kreeg de tabel er niet anders in nadat ik die ingevoegd had werd die kleiner op klikken helpt maar is eigenlijk nog niet ideaal.
Maar afgezien daarvan:
1- het youtube filmpje gaat over een laser van 1 W, oftewel 1000 mW, terwijl jij praat over slechts 5 mW
2- hout is geen perfekte isolator
3- er is bovendien warmteverlies aan de lucht door convectie en straling
4- hout bevat vocht (water) wat verdampt en dat kost energie
1:
Klopt mijn bedoeling is niet zozeer dit (gevaarlijk) werk te doen maar het diende slechts als inspiratie om aan het rekenen te gaan.
In eerste instantie had ik ook zo'n 1000 mW ingevoegd in de tabel dit gaf zeer kleine waarden (voor de berekenen tijd) zo klein dat ik dacht wat als ik nu eens een normale gangbare laser gebruik waarvan ik weet dat ze niet zomaar door het hout heen branden welke getal kom ik dan uit?
Echter dit bleek weer een zeer kleine waarden te zijn. En dus dacht ik dat er iets mis moest zijn aan mijn model
2.
Hout is idd geen perfecte isolator maar als ik materialen indeel in 2 grootte categorieën in functie van hun warmte geleidbaarheid dan denk ik te kunnen zeggen dat je enerzijds geleiders van warmte hebt en isolatoren. Een geleider aanzien ik nu even als een materiaal waarop licht invalt en de warmte die deze genereert gaat zeer snel wegvloeien. Bij een isolator daarentegen blijft de warmte lokaal.
3.
Die is er klopt. en laat ik ook buiten beschouwing.
4.
Klopt => Ik denk nu even dat er een hoeveelheid energie toegevoegd dient te worden om een "soort" fase sprong te realiseren langs de andere kant heb ik de ontbrandings tempereratuur gebruikt dit is de temp waar ik van aanneem dat het hout vanzelf ontbrandt.
En wat voor dikte gebruik je? Ik zie het nergens.
Het gaat enkel over lokaal graveren ik dacht volgende idee te gebruiken. Als hout een goede isolator is dan blijft de warmte lokaal en is het volume dat verwarmt wordt door de laser gelijk aan de dwars oppervlakte maal een zekere diepte waar tot de laser doordringt deze heb ik ook klein genomen (=FOUT die ik nu pas in zie bij een metaal geraak je er niet door en zit je met een indring diepte bij een isolator niet noodzakelijk zeker? => geldt mogelijk een vorm van transparantie?)
Anyway nu zie ik ook nog dat ik Kj in plaats van j gebruik heb na deze correctie te hebben doorgevoerd kom ik al in de range van de seconden uit. Wat kan denk ik.Dan komen er nog een hoop niet idealiteiten de hoek om die er voor zullen zorgen dat een 5mw laser hout niet laat ontbranden.