Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
hapsnurker
Artikelen: 0

stereoisomeren, enantiomeren e.d. Wat als?

Wat als de aminozuren in ons lichaam niet linksdraaiend, maar rechtsdraaiend waren?
Deze vraag klinkt natuurlijk absurd, maar ik moet het gewoon weten! 

Groeten Hapsnurker!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Kravitz

Re: stereoisomeren, enantiomeren e.d. Wat als?

Dan waren de stereospecifieke enzymen waarschijnlijk zo geëvolueerd dat ze alleen rechtsdraaiende aminozuren gebruikten.

Vergeet niet: het merendeel van onze eiwitten (enzymen) is niet stereospecifiek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Marko
Moderator

Ik denk dat je stereoselectief bedoelt? Volgens mij zijn de meeste enzymen juist wel stereospecifiek, maar niet per se stereoselectief.

Voor de rest moet je deze evolutie van homochiraliteit samen nemen met die in suikers en alle andere biomoleculen. Het "werkt" alleen als alles het spiegelbeeld heeft. De enzymen die wel stereoselectief zijn gooien anders roet in het eten.

Maar het blijft een onbeantwoorde vraag of de homochiraliteit het resultaat is van toeval of dat er inherent toch een kleine voorkeur is voor een van de 2 opties, en dat die voorkeur daardoor uiteindelijk gewonnen heeft.

Die kleine voorkeur zou zijn oorsprong moeten vinden in de zwakke kernkracht, die chiraal is.

Het is allemaal niet uitgesloten. Er is daadwerkelijk een meetbaar verschil in de stabiliteit van L- en D-alanine. Maar de zwakke kernkracht is wel erg zwak, en de vraag is of dat verschil significant is.

Grootste probleem is dat je de invloed van dit soort effecten op een tijdschaal van miljoenen jaren zou moeten meten om überhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen. De meeste onderzoeksprogramma's zijn daar niet op ingericht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Kravitz

Goed punt. Selectiviteit bedoelde ik inderdaad. Ik was me niet echt bewust van het verschil.

Wat ik wou zeggen was dat er vaak één enzym (vaak ergens vooraan in de pathway) stereoselectief is, maar dat alle downstream enzymen dat niet per se hoeven te zijn. Als gevolg van die stereoselectiviteit upstream krijgen alle enzymen downstream slechts één bepaalde vorm te zien. Vanuit een evolutionair strandpunt is er voor die enzymen ook geen enkele selectiedruk om een bepaalde vorm te prefereren waardoor het ook vrij eenvoudig te begrijpen is dat ze (vaak) niet stereoselectief zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

rwwh

Als alle aminozuren andersom waren, dan waren de eiwitten ook andersom. Maar dan hebben we het nog steeds over alleen de eiwitten. Alle suikers en DNA (dat o.a. uit suikers bestaat) zijn dan nog steeds hetzelfde. Dan passen er een heleboel dingen ineens niet meer op elkaar, en zou het zorgvuldig geevolueerde systeem van alle reacties niet meer werken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!