Ik denk dat het nog maar de vraag is of gravitatie gekwantiseerd kán worden. Volgens mij is de ruimtetijd niet onderhevig aan de wetten van de kwantummechanica. Er zijn weliswaar vele theorieën in omloop (
http://en.Wikipedia.org/wiki/Quantum_gravity) maar gravitatie is een geheel ander iets dan de drie (kwantiseerbare) krachten. Er is Natuurlijk wel een ietwat chaotisch beeld te zien óp de ruimtetijd, vanwege het constant ontstaan en weer ondergaan van deeltjes-antideeltjes paren, maar de ruimte zelf blijft volgens mij gewoon glad, zonder de ruimtelijke chaos op Planckniveau.
Ik las in bericht 3 over een ``netwerk`` in verband met de snaartheorie, maar ik denk dat deze term beter van toepassing is op de Loop Quantum Gravity (LPG). Deze theorie doet ongeveer het omgekeerde als wat de snaartheorie doet. De LQG gaat uit van de ART en de snaartheorie van de kwantumveldentheorie. En bovendien is de QLG achtergrond onafhankelijk, terwijl de snaartheorie uitgaat van een vlakke ruimtetijd waarin de gravitonen zich bewegen.
Het is op het moment (nog) niet mogelijk deze theorieën experimenteel te toetsen. Er is een theorie die zegt dat wij op een membraan leven gekoppeld aan een extra ruimtedimensie (je kunt het visualiseren door een lijn, ons universum, op een cilinder, met de omtrek van de cilinder als extra ruimtedimensie) waarin alleen de gravitatie kan doordringen en op die manier de Plankclengte doet afnemen, zodat er afstanden in beeld komen die bereikbaar zijn, maar deze theorie is weer gebaseerd op de snaartheorie.
Tijdsdilatatie (hetzij door de hoge snelheid van een object hetzij door de gravitatie veroorzaakt door een grote massa) heeft niet te maken met de snaartheorie, maar is een gevolg van de SRT en ART zoals al eerder opgemerkt.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!