Puzzel Puzzels
mochila
Artikelen: 0

m/V%

Ik heb dit vraagstuk:
a) Een zwavelzuuroplossing heeft een concentratie van 25,0 (m/V)% zwavelzuur (H2SO4).
Bereken de massa H2SO4 in 5,00 L zwavelzuuroplossing.

Hoe moet ik die 25,0 m/V% interpreteren? Is dit 25g/100L of 25 g/100ml of is dit in mg/100L of...
Wat is de standaard eenheid die gebruikt wordt?

Ik dacht dat dit 25,0g per 100 ml betekende. Dan zou het antwoord dus 1250 g zijn.
Maar volgens mijn handboek is het antwoord 1,25  g omdat je gewoon 25,0 % van 5,00 L moet nemen. Maar hoe weet je dan dat dit als eenheid gram zal hebben?

b) Een man kwam met zijn scooter ten val. Uit een alcoholcontrole bleek dat hij 1,80 (m/V)‰ alcohol in het bloed had. Bereken het aantal gram ethanol (C2H5OH) in 5,00 L bloed.

Als ik aanneem dat 1,80g/1000ml = 1,80‰ dan zou die man 9 gram ethanol in zijn bloed moeten hebben.
Maar opnieuw is het volgens mijn boek hier 0,009 gram.

Wie kan mij helpen?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Kravitz

Re: m/V%

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het forum voor huiswerk en practica en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

NW_

Re: m/V%

Massa volumeprocent wordt steeds uitgedrukt in aantal gram opgeloste stof per 100ml oplossing. In het eerste voorbeeld is 25 m/v% dus wel degelijk 25 g per 100ml

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!