Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
crypto
Artikelen: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 17:59

vader overleden

mijn vader is een maand of 5 overleden, doodsoorzaak vergevorderd stadium van dementie en kanker, nu is het zo dat ik als zoon wel een bericht van iets iemand of wat dan ook zou moeten ontvangen, maar nee hellemaal niks, geen kaartje, niet uitgenodigd op de crematie helemaal 0,0 geen medeleven van niks of niemand. Vervolgens is het testament geopend, mijn vader had een eigen koopwoning en nog wat spaargeld en ook daar heeft men niet de moeite genomen om mij op de hoogte te stellen van het testament, testament is dus geopend zonder dat ik daar als erfgenaam bij aanwezig ben geweest en heb ook hiervoor ook geen uinodiging van een notaris of iets dergelijks gehad.
 
is dit zomaar toegestaan?
 
ik persoonlijk vind het ascociaal, respectloos en ver beneden nul...
van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken, de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

gast026
Artikelen: 0
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:52

Re: vader overleden

Tja.. Of het asociaal en respectloos ga ik vanachter mijn computer niet oordelen. Dat niemand jouw een kaartje stuurt of medeleven betuigt geeft mij te kennen dat jullie relatie vast niet heel goed is geweest, en meer in het leven gebeurd zal zijn. Aangezien je zelf zijn dood niet hebt aan zien komen, liep er vast zelf de deur ook niet plat.
 
De andere nabestaande hebben het kennelijk niet nodig gevonden jouw hierbij te betrekken.. Misschien heeft hij tegen hen gezegd jouw er niet bij te willen hebben. (kan zelfs in het testament hebben gestaan.) In dat geval niet meer dan logisch dat ze dat respecteren.
 
Een testament hoeft niet perse in het bijzijn van jou geopend te worden. Een notaris kan je de stukken toesturen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: vader overleden

Op het persoonlijkse aspect ga ik verder ook niet in, maar het is wel een vreemde gang van zaken. 
 
De vraag of je ingelicht had moeten worden is een andere: dat hangt er m.i. vanaf of je erfgenaam bent. Het lijkt logisch van wel, maar als je vader bijvoorbeeld getrouwd was op het moment van overlijden kan het zo geregeld zijn dat de gehele erfenis vervalt aan de langstlevende van een echtpaar. Als je vader nog met je moeder getrouwd was zou het dus kunnen dat je op dat moment helemaal niet in beeld bent geweest als erfgenaam op dat moment. Als het een tweede huwelijk is (dwz gescheiden van je moeder en hertrouwd) moet je wel opletten gezien je mogelijk alsnog recht kunt hebben op een deel van de erfenis op het moment dat deze nieuwe partner te overlijden komt. 
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Dommerik
Artikelen: 0
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 22:45

Re: vader overleden

Je vader kan je bij testament hebben onterfd. Het is dan aan jou om daar binnen een bepaalde periode (ik meen binnen vijf jaar na het overlijden) bij de rechtbank tegen te protesteren. Je hebt namelijk recht op je legitieme portie, of je die (nu) uitgekeerd krijgt dan wel dat zijn vrouw het vruchtgebruik blijft behouden is een ander verhaal. In het oude erfrecht kon je kinderen niet onterven (ze behielden altijd recht op de legitieme portie), in het huidige erfrecht kan dat wel en zal de onterfde zelf achter de legitieme portie aan moeten (en slagen). Ik raad je aan om er vaart achter te zetten omdat je kennelijk van het overlijden op de hoogte bent en de overigen zouden kunnen aanvoeren dat zij wisten dat jij dat wist en kennelijk stilzwijgend hebt ingestemd met de verdeling van de nalatenschap.
En het is kl*te zoals het is gegaan. Ik weet er helaas alles van. Heb het zelf ook meegemaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏛️ Rechtswetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!