De golflengte van de laser is 532nm en het uitgaande vermogen is 250mW. De diameter van de straal is 2 mm en beam expander vergroot de straal 4x, dus tot 8 mm doorsnede. Het oppervlak van de doorsnede van de laserstraal is dus: pi * (8 / 2) ^ 2 = 50 mm2 en de energie per oppervlakte is daarmee E = 250 mW / 50 mm2 = 5 mW/mm2
Onze ogen hebben een diafragma van 2 tot 7 mm, laten we even uitgaan van 5 mm, het is immers buiten. De 'oppervlakte' van de doorsnede van de binnenkomende laserstraal is dan: pi * (5 / 2) ^ 2 = 20 mm2, dus er komt 20 * 5mW = 100 mW licht het oog binnen. Onze reactietijd is ca. 0,15 seconden, maar men houdt voor de veiligheid vaak 0,25 seconden aan. Kortom, er komt maximaal 100 mW * 0,25 sec = 25 mWs (= 0,025 J) het oog binnen.
Maar nu, het gaat om een buitensituatie, dus ik ga er even vanuit dat mensen scherpstellen op de horizon. Daarmee valt is de brandpuntsafstand van de lens gelijk aan de afstand tussen de lens en het netvlies, met als resultaat dat evenwijdige lichtstralen, zoals die van de laser, theoretisch samenvallen in 1 punt, dus met een radius van 0. Daarmee komt de totale hoeveelheid licht per oppervlakte op dat ene punt op het netvlies op 25mWs / 0 mm2 = INF J/mm2. Klinkt als schadelijk
Weet iemand wat ik fout doe? Of heeft een van jullie een ander idee hoe ik er achter kan komen of de laser schadelijk is of niet?
Puzzels