Ik zag net dat je reactie hier me even ontgaan was.
Ik heb me ergens compleet vergist, mijn vraag kwam dus ook voort uit het volgende. Vanwege het door elkaar halen van de toestand van de blaas bij para(sympathische) activatie stelde ik me voor dat de blaas zich in een gerelaxeerde toestand bevond wanneer er sprake was van parasympathische activiteit. Dat klonk aanvankelijk logischer dan contractie in rust en herstel - modus.
Ik maakte om die reden een link met de n. vagus en dacht dat vagale stimulatie mede aan de grondslag lag van deze verwardheid. Al zou dit niet kloppen aangezien verwarde patiënten inderdaad meestal actief zijn tenzij er sprake is van een hypoactieve vorm, maar in de meeste gevallen, inderdaad...
Hoe dan ook had mijn uitleg nog niet gekunnen aangezien de n. vagus de blaas niet innerveert, het was meer een ondoordachte vraagstelling van mij uit waarover ik achteraf gezien iets beter had moeten nadenken.
Ik heb het artikel nu niet doorgenomen aangezien mijn toegang tot Pubmed beperkt is, maar toch even de volgende bedenking. We zien het niet gauw onder een jongere populatie (neem nu 30-40), ja bij ouderen zijn er al wat meer factoren die meespelen, zowel m.b.t. urinaire problemen in het bijzonder als contextuele factoren (bv opnameduur, transfers, gebrek aan daglicht et cetera), maar dan even hypothetisch bekeken, een gezond iemand van 35 krijgt te maken met een globus, zou het
fysisch gezien eenzelfde effect kunnen uitoefenen?
Ik had trouwens geen idee dat dit probleem in het bijzonder cystocerebraal syndroom genoemd werd, fijn om te weten.
