Hallo,
Ik heb een vraag over onderstaand examenstuk.
Hoe kun je aan de structuurformules zien dat beiden netwerkpolymeren zijn?
druipertje schreef: Aan de structuurformule van beide stoffen kan je zien dat ze eigenlijk alleen losse ketens (van verschillende lengte) kunnen vormen. Maar de ketens niet nog eens onderling een sterke "netwerk"-structuur kunnen vormen. Daardoor zullen deze plastics niet behoren tot de thermoharders, maar zullen beide al bij relatief lage temperaturen zachter worden. (thermoplasten). Doordat ze smeltbaar en hervormbaar worden maakt ze beter herbruikbaar.
Dr.House schreef:
Mijn vraag was eigenlijk: Hoe kun je zien dat ze losse ketens kunnen vormen?
Beetje offtopic, maar ja.......het verklaart misschien wel een beetje je forumnaam.druipertje schreef:
Bekijk eens hoe de keten gevormd gaat worden, waar vind een mogelijke koppeling plaats. Stel dat je zelf een monomeer zou zijn en je met een groep vrienden een netwerk/keten wil vormen, wat zou dan de mogelijkheid zijn? Als je alleen elkaars handjes vast kan houden, kan je alleen een lange keten vormen, (en hooguit een cirkeltje.) Maar als je bv ook je benen in elkaar kan grijpen, kan je al 2 ketens met elkaar verbinden en zo een sterk netwerk krijgen.
:roll: Ik had vroeger een vage docent die dit verhaal over polymeren met mannetjes en vrouwtjes (verschillende monomeren) wilde vereenvoudingen. Met een beetje zieke geest kan je heel wat koppelingen tekenen. :mrgreen: