In de cognitieve therapie komen elementen voor die zijn ontleend aan het stoïcisme.
Is het nu ook mogelijk op basis van gedaan onderzoek naar de effectiviteit van elementen van de cognitieve therapie iets te zeggen over de effecten op het persoonlijk welzijn van elementen van de stoïcijnse levenskunst?
Geen enkel idee.
Er zijn wel meteen een aantal bedenkingen die bij mij opkomen:
1) het lijkt me een vrij moeilijk te onderzoeken iets... als je een ad random groep zou selecteren die het stoïcisme aanhangt, dan zal dat vermoedelijk toch een erg heterogene groep zijn, zelfs wat het aanhangen van stoïcisme betreft. Het wordt dan moeilijk om daar uitspraken over te doen.
2) CGT heeft effect bij mensen met een psychiatrische problematiek (wel niet bij elke problematiek), maar we zouden hier dan het effect nagaan op mensen (vooral) zonder psychiatrische problematiek. Ik denk dus niet dat we de ene populatie zomaar kunnen doortrekken naar een andere populatie.
3) Er is alleszins nog onderzoek gedaan rond het verschil tussen een klinische populatie en een normale populatie, wat betreft het voorkomen van denkfouten. CGT (toch de eerste generatie CGT) is toch grotendeels gebaseerd op het wegwerken van die denkfouten, via de cognitieve elementen erin. Er bleek toen dat beide (!) populaties evenveel denkfouten vertoonden, dus zowel de klinische als de gezonde populatie. Dit ondermijnt eigenlijk de basis van de cognitieve therapie die stoornissen beschouwt als voorkomende uit denkfouten... Je zou dus op zijn minst kunnen besluiten dat er andere elementen zijn uit de CGT die de effectiviteit ervan bepalen (de gedragstherapie, de common factoren die in principe voorkomen bij elke therapievorm zoals empathie & accapetatie & echtheid, ...).
In elk geval zou dit laatste een element zijn om eerder te besluiten dat het stoïcisme, dat cognitieve elementen bevat uit de CGT, niet zal leiden tot een beter welbevinden, of toch minstens niet tot een beter welbevinden door die cognitieve elementen.
Ik probeer nog de referentie te vinden naar die laatste studie, maar ik ben niet zeker dat ik ze nog makkelijk zal vinden...
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-