Ik heb tijd gehad voor wat foto's ik zal ze hieronder proberen toe te voegen.
Zoals te zien de drie verschillende merken op de kolf.
Ik wil als eerste binnenkort eens een simpele destillatie proberen van water en ethanol (oude hobby) onder vacuüm en bekijken wat daar de resultaten van zijn.
Behalve natuurlijk de enorme energie besparing, vraag ik me ook af hoe sterk het azeotropische effect teniet wordt gedaan door de lage druk.
bovendien heb ik nog interessante verhalen gehoord over esters die ontstaan als vervuiling in het gistingsproces, die bij normale destillatie door de hoge temperatuur ontleden, maar bij vacuüm intact blijven en in het destillaat terecht komen.
Verder is een grote kolf natuurlijk handig (vooral onder vacuüm) om gedestilleerd water te produceren wat er altijd wel snel doorheen gaat, en het zuiveren van veelgebruikte andere stoffen.
Verder ligt het eraan wat de toekomst brengt, Op het moment heb ik een aardig functioneel organisch lab opgebouwd en ben ik bezig om enkele basis stoffen te synthetiseren/zuiveren. Ik heb nog niet echt een onderwerp gevonden waar ik me op wil toeleggen de komende tijd.
Problemen waar ik nog tegen aanloop:
- de vraag of de grote kolf dus tegen vacuüm kan, tot nu toe lijkt het antwoordt positief, maar misschien dat de foto's meer duidelijkheid geven. het was best een investering dus ik twijfel nog even.
- het klemmen... ik twijfel op dit moment eigenlijk om de kolf toch gewoon vooral in de mantel te laten steunen, omdat dit toch wel vrij snel reageert wanneer de stroom afgeschakeld wordt. en ik de mantel dan niet hoeft aan te passen.
Het probleem is dat zo gauw de HDPE stop in het kraantje zit, deze niet meer door het gat in de mantel past. en de kolf dus vast zit.
- Soms schiet een capillair wel eens naar binnen als de screw cap net niet genoeg klemt en het vacuüm aangezet wordt, is dit bij een grote kolf als deze misschien een risico tot breuk?
Nog als antwoord:
het kraantje zit er waarschijnlijk voor het legen van de kolf, dat is wel waar ik het voor wil gaan gebruiken. Maar dit zou natuurlijk ook gebruikt kunnen worden in een continu proces of bij monstername tijdens reactie.
Over het roeren met een bovenroerder bij vacuüm heb ik overigens nog iets interessants gevonden, vroeger (misschien tegenwoordig nog?) werd dit schijnbaar gedaan door een nauwe sluiting met kwik te verzegelen.
de foto's: (hopelijk gelukt met uploaden)