Hallo,
Voor organische extracties wordt vaker ether gebruikt (bijvoorbeeld voor de cannizzaro reactie uit mijn andere topic).
Nu is het als 'hobbyist' lastig om aan veel oplosmiddelen in zuivere vorm, zoals aceton, tolueen en ether, te komen via de normale leveranciers door helaas verkeerd gebruik van sommige mensen.
Bovendien is verzending vaak een probleem door de brandbaarheid.
Wat wel gewoon in de winkel te krijgen is zijn bijvoorbeeld de flesjes ether van het bekende merkje Tendo.
Maar hier staat niks van een nummer o.i.d. op waardoor ik kan bekijken wat voor vervuilingen hier precies in aanwezig zijn.
Ik zou dus graag deze ether bijvoorbeeld willen opzuiveren via destillatie.
Ik weet van de brandbaarheid van ether, en ik heb vaker op een professioneel lab ether afgedampt uit extracten ect.. en zal ook in een zuurkast werken met voldoende afzuiging.
Dat is het probleem dus niet, maar ik maak me zorgen over peroxides in zowel het residu door opbouwende concentraties en in het destillaat wat nu zonder stabilisator staat.
Ik wil als volgt te werk gaan:
de commercieel verkrijgbare ether drogen met MgSO4, filtreren, en vervolgens om kleine schaal (250 ml) destilleren.
mogelijk wil ik vóór de destillatie ijzer(II)sulfaat toevoegen, dit schijnt peroxides tegen te gaan, zodat ik geen peroxide concentratie krijg in het residu.
daarna zit ik dus met zuivere ether.
Wat zou ik hier aan kunnen toevoegen als stabilisator? complexe stabilisatoren kan ik natuurlijk niet aankomen.
Verder nog opmerkingen/waarschuwen zijn zeker welkom.
uiteindelijk is het doel om een voorraadje te maken van zo'n 500 ml zuivere, droge ether. zodat ik altijd genoeg heb voor bijvoorbeeld een extractie, en na gebruik weer kan aanvullen.
Puzzels