Dit vraag ik mij al een tijdje af. Hoeveel procent benzine zit in een liter aardolie ?
Dan mag je daar normaal, super, diesel en kerosine bijrekenen.
Ik ben benieuwd.
Een klein puntje op de i vooraf: er zit geen benzine in aardolie. Door raffinage wordt de olie in verschillende fracties gescheiden. Daarna worden daar nog "nabewerkingen" aan gedaan om er geschikte autobrandstof van te maken. Je kunt dus niet spreken van een percentage benzine in aardolie; wel kun je spreken van een bepaald gedeelte van de aardolie dat gebruikt wordt om uiteindelijk benzine van te maken.
Verder: Aardolie komt in verschillende samenstellingen voor. De precieze hoeveelheid aardolie die uiteindelijk wordt omgezet in benzine verschilt dus per bron, maar ruwweg: iets minder dan de helft. Tel je daar kerosine bij op, en vooruit, LPG en stookolie ook, dan kom je aan ongeveer 75% , geloof ik. De rest heeft andere toepassingen zoals smeerolie, asfalt en cokes.
Ik kan me een verhaaltje herinneren uit mijn organisch chemie boek, waar soms wat feitjes worden vertelt in aparte zij stukjes.
Benzine is een mengsel van verschillende aardolie producten.
en daar begint het al, aardolie kan natuurlijk qua samenstelling verschillen.
de uiteindelijke benzine zal vooral uit verzadigde koolwaterstoffen bestaan (alkanen), zowel onvertakt als vertakt.
Er wordt een beetje gemengd naar toepassing, in koudere gebieden zal bijvoorbeeld een andere samenstelling gebruikt worden.
in goedkopere benzine komen bijvoorbeeld weer meer onvertakte koolwaterstoffen voor, wat eerder zorgt voor het 'plop' geluid in auto's.
dus een exact antwoord zou je nooit krijgen.
in het boek werd genoemd dat in ruwe aardolie ongeveer 34-37% (massa denk ik) aan koolwaterstoffen aanwezig is die simpel eruit gedestilleerd kunnen worden met als toepassing benzine.
In de overgebleven olie zitten veel koolwaterstoffen met een te lange keten om als benzine gebruikt te worden, die worden vaak op hoge temperatuur gekraakt, waardoor kortere ketens ontstaan die wel weer gebruikt kunnen worden.
Dat kan, als ik een beetje op geheugen kan vertrouwen, de bruikbare hoeveelheid soms wel verdubbelen.
Het is inderdaad de vraag of je kraken meetelt. Als je dat doet denk ik dat een inschatting dat je circa 50 massaprocent van aardolie kunt verwerken tot benzine en diesel realistisch is. Mogelijk komt daar nog een beetje bij als je de lichtste stoffen zou gebruiken voor een gas-to-liquid proces.
Een heel exact getal is verder niet te noemen, de samenstelling van aardolie verschilt per bron, en wat bruikbaar is voor voertuigbrandstof verschilt ook per klimaat en toepassing.