Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

PET-etende bacterie ge

onderzoekers van de Kyoto University  in Japan hebben uit de omgeving van een flessenrecyclingfabriek een nieuwe bacterie geïsoleerd , Ideonella sakaiensis 201-F6, die polyethyleenterephthalaat benut als koolstof- en energiebron.

Knipsel
Knipsel 1241 keer bekeken

De bacterie produceert twee enzymen die PET en de reactie-tussenstof mono(2-hydroxyethyl) terephthaalzuur kunnen hydrolyseren tot twee milieuvriendelijke monomeren, terephtaalzuur en ethyleenglycol.

lees meer:

oorspronkelijk artikel in Science:
A bacterium that degrades and assimilates poly(ethylene terephthalate)
Shosuke Yoshida et al
Department of Polymer Chemistry, Graduate School of Engineering, Kyoto University,
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Benm

Re: PET-etende bacterie ge

Is dit goed of slecht nieuws?

Voor de recycling is het natuurlijk wel handig, maar zo'n ontwikkeling geeft wel te denken over wat er gaat gebeuren met plastic waarvan we niet willen dat het afgebroken wordt. Krijgen we kunststof-rot?

Ergens denk ik dat dat uiteindelijk wel zal gebeuren, maar de vraag is natuurlijk hoe lang evolutie erover doet om bacterien allerhande kunststoffen te laten verteren.
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Vincent van Steeg

Benm schreef: Is dit goed of slecht nieuws?

Voor de recycling is het natuurlijk wel handig, maar zo'n ontwikkeling geeft wel te denken over wat er gaat gebeuren met plastic waarvan we niet willen dat het afgebroken wordt. Krijgen we kunststof-rot?

Ergens denk ik dat dat uiteindelijk wel zal gebeuren, maar de vraag is natuurlijk hoe lang evolutie erover doet om bacterien allerhande kunststoffen te laten verteren.

Goede filosofische vraag.

Als ik aan dit onderwerp mijn mening hang zou ik persoonlijk zeggen dat wanneer de bacterie groeit, wij als mensen ook groeien.

En dit een wederzijdse evolutie betreft die pas in aan lang en laat stadia aan het licht komt.

Ik denk dat we dan toch gauw spreken over 100-400 jaar.
Benm

Ik bedoel het niet als filosofische kwestie maar gewoon als wetenschappelijke: Hoe lang duurt het voordat micro-organismen evolueren om een nieuw materiaal als voedsel te kunnen gebruiken.

Het zou een filosofische kwestie zijn als het ging om het kunstmatig maken van dergelijke organismen, maar deze is gewoon gevonden in een vuilstort, een resultaat van natuurlijke evolutie.
Ensiferum

De beste historische vergelijking is lignine. Nog steeds is maar een beperkte groep organismen in staat dit af te breken. In de praktijk is dit eigenlijk enkel witrotschimmels, zeker voor hout van bomen. Het gebrek aan lignine-afbrekers in het Carboon is één van de hypotheses om te verklaren waarom er zoveel steenkool is afgezet in die periode.

In die zin zouden we eerder verwachten dat het enorm lang duurt eer dat we te maken gaan krijgen met significante PET-afbraak. Zeker omdat het aanbod aan PET in het milieu vele malen kleiner en versnipperder is dan wat toen het aanbod van lignine was. PET is ook gemaakt om resistent te zijn aan afbraak en kan dus verwacht worden een vrij pover substraat te zijn om energie en koolstof uit te halen. Dan verwachten we eerder een competitief nadeel, of een sterkere vatbaarheid voor predatoren/ziektes, tenzij er een overdaad aan PET aanwezig is. Wellicht ontwikkelen dergelijke soorten zich dus enkel in zeldzame omgevingen waar er een enorm hoge concentratie aan PET is en weinig anders. De mens kan zo'n organisme dan wel gebruiken bij afvalverwerking, maar dan moeten we zelf de energie aanwenden om PET te verzamelen en de bacterie erbij te zetten.
Benm

Een issue is dat we precies dat soort plaatsen aan het creeeren zijn: ophopingen van enorme hoeveelheden kunststof in een beperkt gebied: vuilstortplaatsen.

In nederland zie je ze niet veel, maar als je wat verder de wereld rond reist zie je ze overal. In sommige landen heb je open vuilstorten van tig vierkante kilometer, bezaaid met diverse plastics en continu voorzien van daglicht, lucht, regenwater en dergelijke.

Hoe het zich vergelijkt met het verre verleden weet ik niet, maar -blijkbaar- zijn er nu al bacterien die geevoluuerd zijn om het als voedsel te kunnen gebruiken, terwijl PET nog geen 40 jaar breed gebruikt wordt. Dat doet ergens vermoeden dat zoiets ook wel mogelijk is voor andere kunststoffen, en mogelijk al gebeurd is zonder dat het ontdekt is.
Ensiferum

Benm schreef: Een issue is dat we precies dat soort plaatsen aan het creeeren zijn: ophopingen van enorme hoeveelheden kunststof in een beperkt gebied: vuilstortplaatsen.

In nederland zie je ze niet veel, maar als je wat verder de wereld rond reist zie je ze overal. In sommige landen heb je open vuilstorten van tig vierkante kilometer, bezaaid met diverse plastics en continu voorzien van daglicht, lucht, regenwater en dergelijke.

Hoe het zich vergelijkt met het verre verleden weet ik niet, maar -blijkbaar- zijn er nu al bacterien die geevoluuerd zijn om het als voedsel te kunnen gebruiken, terwijl PET nog geen 40 jaar breed gebruikt wordt. Dat doet ergens vermoeden dat zoiets ook wel mogelijk is voor andere kunststoffen, en mogelijk al gebeurd is zonder dat het ontdekt is.
Ja, maar ik stel me vragen bij hoe goed zo'n micro-organismen zich gaan kunnen verspreiden, onze (beperkte) kennis over de ecologie ten tijde van het Carboon in gedachte houdend. PET kunnen afbreken is vooral goed als er enorm veel PET aanwezig is, maar de problematiek van niet-afbrekende plastic is net vooral een entropisch probleem. Dit zal dus inderdaad kunnen werken voor storten, maar deze waren sowieso al niet zo'n groot probleem zolang er niks uit kon lekken. Het probleem is dat plastic zich zowat overal tussen mengt in relatief lage concentraties, daar traag fysiochemisch afbreekt en derivaten of fijne partikels produceert die allerhande schade kunnen aanrichten.

Dit alles onder het idee: ik verwacht niet dat men frequente, biologische plastic-degradatie mag gaan verwachten, zowel in de goede zin dat het vervuiling tegengaat als de slechte zin dat het de durabiliteit van ons materiaal verslechtert.

Ik vraag me nu ook af hoe dergelijke afbraak biochemisch verloopt naargelang de chemie van het substraat. Ik zou bijvoorbeeld denken dat PET heel wat gemakkelijker gaat dan PVC of teflon. Kevlar of nylon zouden dan misschien makkelijker gaan, daar ze sterk verwant zijn aan allerhande natuurlijk voorkomende eiwitten (allen polyamides). Ik kan me ook voorstellen dat biogene afbraakstoffen van bepaalde organohalogene kunststoffen wel eens een invloed kunnen hebben op het broeikaseffect of op stratosferische ozonafbraak.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Benm

Halogeenhoudende kunststoffen zullen waarschijnlijk moeilijker gaan, al is enzymatische afbraak daarvan ook niet ondenkbaar. In welke vorm de halogenen daarbij vrijkomen valt te bezien. 

Overigens is het best interessant om te kijken wat er zoal gebeurd met plastics in het milieu onder diverse omstandigheden. Je hebt bijvoorbeeld het verhaal van plastic dat ophoopt in oceanen, en daar langzaam in steeds kleinere deeltjes vervalt door fotodegradatie. Ook daar lijkt sprake van uiteindelijke biodegradatie: de verhouding tussen grootte en aantal deeltjes verloopt tot op zekere hoogte zoals je verwacht, met weinig grote deeltjes en veel kleine. Maar op een gegeven moment houdt die toename opeens af, terwijl fotodegradatie alleen zou doen verwachten dat het gewoon doorgaat. Het lijkt er daar op dat -iets- de heel kleine deeltjes 'opeet' - mogelijk bacteria.

Dat het niet direct een enorme 'plastic-rot' situatie oplevert geloof ik direct gezien er zoveel gemakkelijkere voedselbronnen beschikbaar zijn in onze steden, maar wellicht ligt dat anders in meer afgelegen gebied: als je kunstof kozijn het enige met energie-inhoud is in een wijde omgeving zouden bacterien dat best kunnen doen wegrotten. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!