Professor Puntje schreef:
Dat is vragen om moeilijkheden. De termen "relativistische massa" en "rustmassa" zijn duidelijk, maar door de relativistische massa de massa te noemen schep je enkel verwarring.
Ik heb het over meting van massa. Verschillende ref systemen geven een verschillende massa, die alle even werkelijk zijn, of de meting een zogenaamde 'rustmassa' meet of 'relatvistische massa' maakt niet uit.
Eén vraagteken lijkt mij wel genoeg. Verder maak je een kromme vergelijking. Het is hier niet aan de orde om een rustlengte te vergelijken met "een 'relativitsitsche' bewegende korte trein". De rustlengte is immers zelf geen trein maar een eigenschap van een trein. Verder is een trein niet in absolute zin relativistisch bewegend of verkort, maar enkel bezien vanuit een waarnemer.
Je wil de rustlengte een belangrijkere waarde toekennen dan de lengte van een verkorte trein. En daar is geen reden voor, want sinds Einstein zijn alle ref systemen fysisch evenwaardig en werkelijk. Iedereen gaat akkoord wat de rustlengte van een trein is, en iedereen gaat ook akkoord wat de lengte is van de trein die zich aan bepaalde snelheid beweegt tov van een persoon. Beide lengtes zijn even 'werkelijk'. Zo ook ivm massa, ongeacht of de massa dan wel de rustmassa is of een zogenaamde 'relativistische' massa is.
De relativistische lengte van een trein is geen eigenschap van de trein op zich maar van de combinatie van een trein en een waarnemer.
Dacht je dan dat een rustlengte wél een eigenschap is van de trein? Ook de rustlengte is enkel en alleen maar een gemeten lengte, toevallig van een systeem in rust tov het gemeten object. Niet meer of minder waard dan een meting vanuit een andere ref systeem.
De verkorte trein bestaat uit andere 'gebeurtenissen' dan de rusttrein. Als de lente van de verzameling gebeurtenissen van de rusttrein een 'eigenschap' is van de trein, dan is de lengte van de verzameling gebeurtenissen van de kortere trein eveneens een 'eigenschap'.
Ofwel noem je in beide gevallen de lengte een 'eigenschap', ofwel in beide gevallen niet. Maar niet voor de ene wel, en de andere niet.
Ik vermoed dat je nog steeds ergens bij Lorentz Ether theorie vastzit ipv Einstein SRT volgt.