Ik wist niet precies waar ik deze vraag kwijt kon, ik kan me namelijk ook voorstellen dat het bij de biologie of geneeskunde kan horen. Hopelijk staat het goed.
Ik kan erg veel vinden over acute blootstelling aan straling en de effecten daar van, veelal met de waarden in millisievert. Wat ik echter niet kan vinden zijn effecten en limieten bij chronische blootstelling. Weet iemand toevallig waar ik daar over iets kan vinden of waarom er niets over te vinden is?
Wat ik wel tegenkom zijn limieten voor medewerkers van bijvoorbeeld ziekenhuizen en kerncentrales. Bijvoorbeeld 100 millisievert per 5 jaar. Houdt dat ook in dat er een gemiddelde van 20 millisievert per jaar is of ligt het gemiddelde per jaar dan hoger? Aangezien ik me voor kan stellen dat het lichaam zelf ook een deel van de straling kan herstellen.
Daarbij lijkt het me ook dat de mensen niet constant aan de straling blootgesteld worden. Wat als dit wel het geval is zoals bij astronauten, heeft 100 millisievert aan constante blootstelling dan meer schade aangericht dan 100 millisievert totaal aan blootstelling met intervallen?
Bedankt alvast!
Puzzels