Puzzel Puzzels
Amaya
Artikelen: 0

Chronische blootstelling aan straling

Ik wist niet precies waar ik deze vraag kwijt kon, ik kan me namelijk ook voorstellen dat het bij de biologie of geneeskunde kan horen. Hopelijk staat het goed.

Ik kan erg veel vinden over acute blootstelling aan straling en de effecten daar van, veelal met de waarden in millisievert. Wat ik echter niet kan vinden zijn effecten en limieten bij chronische blootstelling. Weet iemand toevallig waar ik daar over iets kan vinden of waarom er niets over te vinden is?

Wat ik wel tegenkom zijn limieten voor medewerkers van bijvoorbeeld ziekenhuizen en kerncentrales. Bijvoorbeeld 100 millisievert per 5 jaar. Houdt dat ook in dat er een gemiddelde van 20 millisievert per jaar is of ligt het gemiddelde per jaar dan hoger? Aangezien ik me voor kan stellen dat het lichaam zelf ook een deel van de straling kan herstellen.

Daarbij lijkt het me ook dat de mensen niet constant aan de straling blootgesteld worden. Wat als dit wel het geval is zoals bij astronauten, heeft 100 millisievert aan constante blootstelling dan meer schade aangericht dan 100 millisievert totaal aan blootstelling met intervallen?

Bedankt alvast!

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

physicalattraction
Moderator

Re: Chronische blootstelling aan straling

Opmerking moderator

Wellicht past dit onderwerp beter in Geneeskunde thuis, vandaar dat deze verplaatst is vanuit Natuurkunde.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm

Voor zover ik me herinner uit de opleiding voor certificatie is het maximum 20 mSv/jaar, over er uitzonderingen zijn waarbij het gemiddeld mag worden durf ik niet te zeggen. 

Overigens gaat het natuurlijk om veilig werken, het is niet de bedoeling dat je 1 dag per jaar 10 mSv blootstelling hebt en de rest niets, je bent op die dag verkeerd bezig. Incidenten gebeuren natuurlijk wel eens, maar dat mag niet de planning zijn.

Een uitzondering hierop is werk in de ruimte, op het ISS loop je in de regel pakweg 100 mSv/jaar op, maar dat is niet te voorkomen. 

Middelen over een lange periode kan overigens niet zomaar: stel dat je zou gaan middelen over 50 jaar en op de eerste dag 1 Sievert oplopen maar verder niets. Dan loopt je al risico op acute schade, en is de kans aanzienlijk kleiner dat je die 50 jaar uberhaupt zult halen. 

Heel erg veel kennis is er niet over chronische blootstellingen aan kleine hoeveelheden. Dat komt denk ik vooral omdat het erg lastig te onderzoeken is gezien mensen een bijzonder lang leven hebben en daardoor goede dierproeven lastig maken. 
Victory through technology
Thionyl

Misschien kun je info krijgen via de Petten-kerncentrale. Daar waren ooit berichten over het werken met verarmd Uranium, die ook weer .....verdwenen. 
LiA
Benm

Het lijkt me sterk dat ze daar het antwoord zullen geven, gezien de trainingen voor radiologisch werker niet gedaan worden in/om/door dergelijke kerncentrales. 

Bedenk dat die limieten vrij arbitrair gekozen zijn, de ene instantie kiest 20 mSv/a en de andere 50 mSv/a, maar het is niet de bedoeling dat je daar daadwerkelijk aan blootstaat. 

Zelfs uitgesmeerd over de hele carriere zijn er verschillen, in europa vaak 600 mSv totaal, maar NASA hanteert in principe 1 Sv over de gehele carriere van een astronaut. 

Overigens zijn er genoeg plaatsen waar de natuurlijke achtergrond hoger is dat de grens voor radiologisch werkers, bijvoorbeeld in brazilie waar water uit de amazone activiteit uit gesteentes meevoert, en de achtergrond oploopt tot 200 mSv/a - een maandje vakantie daar met je dosimeter in je borstzak is goed voor een onderzoek als je toevallig in dat veld werkt. 
Thionyl

ach een beetje grot onderzoeker krijgt ook met Radon enz te maken. Ja zal lastig zijn daar echt wat zinvols op tafel te krijgen. Zoals ik al noemde...................verdween. Maar wat ik me vaag kan herinneren is dat die platen met verarmd Uranium wel invloed hadden op het krijgen van kinderen. Maar sorry zit ergens in het geheugen en is niet meer zo betrouwbaar na tig jaar. 

Daarnaast is het ook een statistisch iets, wat het nog lastiger maakt. Blijft voor mij een grijs gebied.
LiA
Benm

Verarmd uranium is sowieso een lastig goedje: qua radioactiviteit valt het mogelijk allemaal wel mee, maar uranium is ook een behoorlijk giftig metaal. Het heeft een hoge dichtheid en is behoorlijk hard, wat het ideaal maakt voor armor piercing munitie. Uiteraard komt het ook vrij als je bewapening maakt van verarmd uranium en iemand daar stukken uit begint te schieten.

Voor zover ik begrepen heb is dit wel een punt van zorg voor militaire toepassing, maar het staat vrijwel geheel los van de radioactieve aspecten. 
Vincent van Steeg

Inteval straling is per definitie niet schadelijker dan constante,

Constante straling is vaak erger omdat dit ondanks de wellicht lage concentratie toch geruime tijd de kans heeft cellen te ' besmetten'

Bij reddingswerkers in een radioactive vervuilt stuk land proberen ze zoveel mogelijk op interval te werken.

Korte periodes van veel werk, dit schijnt de cellen een rustmoment te geven en proberen zich te herstellen hoeverre mogelijk natuurlijk.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Benm

Het zal er ook vanaf hangen hoeveel stralingsbelasting je ergens oploopt. Als dat bijvoorbeeld 1 mSv/hr is ben je na 20 uur aan je jaarlijkse dosis.

Mensen werken over het algemeen geen 8 uur efficient aan 1 stuk, ongeacht wat ze doen. In 10 shifts van 2 uur doe je wellicht meer dan in 3 van 8, met minder belasting. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🩻 Geneeskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!