Dit gaat inderdaad over doorstromen, maar wat verwachten de universiteiten dan, dat ik me gewoon inschrijf bij een eerstejaars voltijd of deeltijd opleiding in deze richting?
Jup. Aan de ene kant begrijp ik het wel, omdat een aansluitende bachelor je drie tot vier jaar lang voorziet van relevante kennis. Aan de andere kant bestaat deze bachelor voor minstens 25% uit niet gerelateerde materie die dus niet opnieuw gedaan zou moeten worden (naar mijn mening).
Ik vraag me anders toch af waarom universiteiten deze kans niet willen geven..
Waarschijnlijk hebben ze al de nodige ervaring gehad met HBO studenten die een MSc wilden gaan oppakken en dit vervolgens niet afmaken (dit resulteert weer in een lager slagingsperentage en daar wordt de desbetreffende uni niet vrolijk van). Er zijn natuurlijk ook goede gevallen, maar die moeten nu eenmaal lijden voor de slechtere gevallen.
Wat je kan proberen is om de MSc coordinator van de desbetreffende MSc een goed beargumenteerde mail sturen met waarom jij denkt dat je in aanmerking zou moeten komen voor het schakelprogramma. Je zal je dus eerst moeten verdiepen in het schakelprogramma en de vakken die hierbij horen en vervolgens de link te zoeken met jouw kennis van de hogeschool of eventuele cursussen die je wilt gaan doen. Als je kan aantonen dat het schakelprogramma niet volledig uit nieuwe materie zal bestaan maak je denk ik wel een kans dat je als een uitzondering wordt gezien (goed cijferpakket helpt denk ik ook wel, zo rond de 8,5). Maar nogmaals je zal alles goed moeten kunnen beargumenteren en aantonen dat je voldoende kennis hierover bezit. Overigens garandeert dit niets. Ze kunnen je alsnog afwijzen, omdat je simpelweg niet de gewenste vooropleiding bezit.
Het heeft geen zin om eerst de cursus te gaan doen en vervolgens te gaan verdiepen in wat je nodig hebt. Dan is de kans groot dat je op hetzelfde punt terecht komt waar je nu zit.
Je laatste optie is een aansluitende master te gaan doen