Moderator: Rhiannon
In je verhaal ga je er van uit dat niemand invloed heeft op zijn keuzes of beslissingen. Dat mag best zo zijn, maar als individu heb je wel te maken met de keuzes en beslissingen die andere individuen maken en nemen, of zij daar iets aan kunnen doen of niet. Je moet er mee dealen. Je kan de gang van zaken natuurlijk op zijn beloop laten en daar zelf geen voorkeuren tegenover stellen, omdat je daar misschien toch niet autonoom voor kiest, maar dat is ook een keuze. Je hebt te maken met mensen die “claimen dat zij een ik bezitten”, die ook daadwerkelijk keuzes maken en beslissingen nemen. Je kan er voor kiezen “je eigen ik ook te laten gelden”, of niet.Professor Puntje schreef: ↑do 14 apr 2016, 21:41 Het wordt echter problematisch wanneer mensen claimen dat zij een "ik" bezitten dat tot volstrekt autonome keuzes en beslissingen in staat is. Er is wetenschappelijk gezien weinig of niets dat daarop wijst.
Waar moet ik uit begrijpen dat je dit standpunt niet onderschrijft?Professor Puntje schreef: ↑zo 03 jul 2016, 12:41 Waar het mij wel om gaat is de (vermoedelijke) illusie dat er in ons iets zou bestaan dat tot volstrekt autonome keuzen in staat is.
Tja.Professor Puntje schreef: ↑zo 03 jul 2016, 12:41 Dit is de beruchte kwestie van de "vrije wil", en eigenlijk wijst niets op het bestaan daarvan. De vrije wil is enkel iets dat men zich dolgraag inbeeldt en dat men ook voor de ethiek en rechtspraak wenselijk acht.
Tja, als je op zoek bent naar objectieve wetenschappelijke argumenten dan is het nogal logisch dat die nog nooit bent tegengekomen. Het is namelijk een volstrekt onfalsifieerbare stelling, dus je maakt het je 'tegenstanders' volstrekt onmogelijk.Professor Puntje schreef: ↑di 10 mar 2020, 21:15 Ik heb over deze kwestie in mijn leven al talloze discussies gevoerd, en heb nog nooit één zinnig argument voor het bestaan van de vrije wil gehoord. Enkel drogredenen, en wishful thinking.
En ook dat is een duidelijk omschreven wetenschappelijke (in dit geval psychologische) vraag.Nu mijn vraag: is het volgens de (wetenschappelijke) psychologie mogelijk op een vitale/gezonde manier in het leven te staan wanneer men het niet-bestaan van een eigen volstrekt autonoom "ik" geheel accepteert en men zichzelf als niet meer en ook niet als minder dan één van de vele tijdelijke uitingen van het zich ontvouwende wereldproces ziet?