Puzzel Puzzels
Aqua
Artikelen: 0

Met wat is de warmtewinst van een serre effect berekend?

Hallo iedereen

Mijn vraag is eigenlijk met welke soort zonnestraling wordt de warmtewinst van een serre effect berekend?

De formule voor de warmtewinst berekening bij een serre effect is: opp x ug zonnewering x ug glas x Energie zon  

En energie zon is ofwel 700 W/m² ofwel 1000 W/m²...

Het is ofwel met directe straling, diffuus straling of beide

Dus ik denk dat het wordt berekend met de direct straling van de zon

Ik ben het niet zeker omdat ik me afvraag of de energie van zon (in de formule) te maken heeft met de ug waarde van de zonnewering en (telt de zonnewering als diffuus licht?). 

Als de 'ug waarde zonnewering' telt als diffuus licht, dan denk ik dat het berekend wordt met directe straling en diffuse straling? Klopt dit?

(ps mijn excuse als de topic foutief is)

Alvast heel erg bedankt

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Met wat is de warmtewinst van een serre effect berekend?

1000 W/m²  is het totale vermogen aan elektromagnetische straling van de zon dat op een heldere dag op de middag door de atmosfeer heen het aardoppervlak bereikt, dus vanaf UVA tot en met infrarood.

Dat is dan gemeten loodrecht op de zonnestraling, en uiteraard een ruw gemiddelde, omdat het licht op de ene plaats op aarde verder door de atmosfeer moet dan op de andere. 

die 700 W/m² ? geen idee. Maar dat is zeker niet het diffuus vermogen van een bewolkte hemel als ik mijn zonnepanelen mag geloven. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Aqua

Jan van de Velde schreef: 1000 W/m²  is het totale vermogen aan elektromagnetische straling van de zon dat op een heldere dag op de middag door de atmosfeer heen het aardoppervlak bereikt, dus vanaf UVA tot en met infrarood.

Dat is dan gemeten loodrecht op de zonnestraling, en uiteraard een ruw gemiddelde, omdat het licht op de ene plaats op aarde verder door de atmosfeer moet dan op de andere. 

die 700 W/m² ? geen idee. Maar dat is zeker niet het diffuus vermogen van een bewolkte hemel als ik mijn zonnepanelen mag geloven. 

De 1000 W/m² is de zonne energie dat op het dak straalt en tussen 600-700 W/m² op de O,W en Z gevels..

Is dat dan directe zonnelicht (volgens mij wel?), wat maakt dat de warmtewinst van een serre effect wordt berekend aan de hand van de directe zonnestraling? Klopt dit? 

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Aqua schreef: do 25 aug 2016, 18:38
, wat maakt dat de warmtewinst van een serre effect wordt berekend ...
definieer aub "warmtewinst van een serre effect" 

Ik heb werkelijk geen idee. 

.

De 1000 W/m² is de zonne energie dat op het dak straalt 
Voor alle duidelijkheid, die 1000 W/m² betekent NIET dat er op een serre van 1000 m² zelfs midden op de dag 1 000 000 W vermogen straalt. Die 1000 W geldt alleen loodrecht op de stralingsrichting gemeten. 

.

en tussen 600-700 W/m² op de O,W en Z gevels..

Is dat dan directe zonnelicht (volgens mij wel?), 
Dat kan nooit diffuus licht zijn, als ik mijn zonnepanelen mag geloven.

Ik denk dat die 600-700 W/m² bedoeld is als het gemiddelde vermogen dat in onze Lage Landen gedurende  een zonnige zomermiddag op een platliggende vierkante meter valt. Komt ongeveer overeen met het op de grond vallende vermogen bij een zonnehoek van 45° onder een strakblauwe lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!