Alhoewel de vraagstelling gaat om ruimtelijke dimensies, is het lastig om te bepalen wat dat dan zou moeten zijn... Neem bv. die tesseract
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesseract ... om dit veronderstelde 4D object 'op te vouwen' wordt er wel gebruik gemaakt van een 6D ruimte, immers alle ribben veranderen van vorm in alle ruimtelijke dimensies... voor het opvouwen van dit 3D object worden dus een 2x 3D ruimte verondersteld. Is het object dan 4D of 6D ? Of is de 4e dimensie er een die automatisch kan beschikken over alle vrijheidsgraden in 3D, en waar bevindt zich dan die 4e dimensie? (ofwel, is het eerder een goed bedoelde poging om 4D voor te stellen, maar niet echt een 4D object).
Tegelijkertijd, als je over meer dan 3 dimensies + tijd spreekt, waarom zou een 5e 'dimensie' dan automatisch een ruimtelijke dimensie moeten zijn (als deze al bestaat). Waarom zou de 5e dimensie bv. niet van de tijdsdimensie een 3D ruimte maken. Een voorbeeld hiervan op een lagere dimensie is een filmrolletje. Dat is een reeks van 2D fotos, waarbij de tijd vastgelegd is in de lengte van de reeks ... je zou een 5e dimensie ook kunnen voorstellen als een reeks van 3D ruimtes, waarbij de tijd is vastgelegd in de lengte van die reeks. (dit ipv. 2x 2D filmrolletjes met een kleine verschuiving van de camera lens die voor onze waarneming een 3D beeld simuleren, zouden we ze tegelijkertijd met verschillende ogen bekijken).
! Let wel, ook deze dimensie is eigenlijk een uitbreiding van de 3D ruimte naar een 6D ruimte, immers al die 3D ruimtes bevinden zich 'in een ruimte' waarin de afstand tussen die ruimtes gelijk is aan de tijd ... dus in dat opzicht is die tesseract misschien toch niet zo'n slechte voorstelling. En behelst het gaan van een 4D ruimte/tijd naar een, 5D ruimte/tijd, automatisch een uitbreiding met een 3D ruimte.
Zoiets als:
D~ -> een 3D ruimte ?!?!?
D0 -> tijd, als een vector die overal in alle richtingen 'vooruit' wijst ~(waar is overal en alle richtingen impliceert D~)
D1 -> een punt (een punt in die tijd, of tijd door een punt) ~(waarin bevindt dat punt zich?)
D2 -> twee punten vormen een lijn (een tijdslijn of de tijd door de lijn) ~(waarin bevindt die lijn zich?)
D3 -> twee lijnen vormen een oppervlak (een vlak van tijdslijnen, of een oppervlak in de tijd) ~(idem)
D4 -> twee vlakken spannen een 3D ruimte op (een tijd/ruimte en/of een ruimte/tijd) ~(idem)
D5 -> twee 3D ruimtes, vormen een ?!? (echter:)
D5 maakt het mogelijk dat D~ bestaat, maar ook dat je een tesseract kan vouwen, en is een ruimte waarin mijn omschrijving kan bestaan, afhankelijk van hoe de tijd zich erin uitdrukt. En je kan een 3D object (zeg een kopje) in jou kamer een 3D ruimte, door de tijd waarnemen. Ehrm, ja, dus, misschien nemen we al in 5D waar?