In de winter wordt er zout gestrooid om er voor te zorgen dat het niet glad wordt. Echter, hoe werkt het mechanisme dat dat zout op de weg strooit ? Ik heb reeds gezocht op google, wikipedia en howstuffworks, maar kan het niet vinden. Ook plaatjes van zoutstrooiers hebben me niet veel verder geholpen. Ik denk zelf dat er achterop zo'n strooiwagen een ronddraaiende schijf zit waar het zout op valt en waar het -door dat ronddraaien- weer afgeslingerd wordt. Het probleem is echter dat het zout dan niet alleen naar achter uitgeworpen wordt, maar helemaal rondom (360 graden). Dat is weer op te vangen door een soort spatlap op de zoutstrooier, maar dat zou weer betekenen dat in het midden van de zoutstrooier er wel heel veel zout op het wegdek terecht komt. Meer dan nodig in ieder geval, en dat is zonde van het zout en slecht voor het milieu.
Ohja, ik weet dat een strooiwagen eigenlijk pekel strooit, maar ik wil zelf een strooiwagen van Lego bouwen (ja, lach maar) en daarin lijkt gewoon keukenzout mij geschikter dan pekel.
Puzzels