Puzzel Puzzels
gast017
Artikelen: 0

stroomzin elektrische generator (wisselstroom)

Beste

Bij het bepalen van de stroomzin bij deze generator:
Screen Shot 2016-12-23 at 14
Screen Shot 2016-12-23 at 14 639 keer bekeken

probeerde ik de rechterhandregel telkens op de linkse stroomdraad met deze 2 formules: 

-  
\( \vec{F}= I\vec{l} . \vec{B} \)

Hierbij is mijn duim de kracht, die naar boven wijst. Mijn middelvinger is de richting van het magnetisch veld, dat naar rechts wijst. Dus de stroomzin zou naar mij toe gericht moeten zijn. Deze wijst echter weg van mij, mag ik deze formule dan niet gebruiken en waarom dan?

-
\( \vec{F}= q\vec{v} \times \vec{B} \)
Hierbij wijst mijn duim naar boven, middelvinger richting magnetisch veld en mijn wijsvinger naar mij toegericht. Dit is dus de stroomzin van de geladen deeltjes (hier dus de elektronen), dus de conventionele stroomzin zal de andere kant zijn.

Waarom klopt het bij de bovenste formule niet en de onderste wel?

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: stroomzin elektrische generator (wisselstroom)

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

in het eerste geval maak je in elk geval één denkfout (en in het tweede geval kom je mogelijk per ongeluk goed uit, dat zie ik zo gauw niet, er zijn immers ook maar twee mogelijkheden) 

denkfout: 

Hierbij is mijn duim de kracht, die naar boven wijst.

dat doet die niet: de draaiing wordt juist afgeremd, (bewegingsenergie wordt omgezet in elektrische energie) kracht op de draad is dus juist naar beneden gericht.

beschouw de zaak eenvoudiger, zonder krachten:

Het doordraaiende draadraam bemerkt een afnemende flux door het draadraam doordat het draadraam steeds minder dwars op het magneetveld van de externe magneet komt te staan. 
Er gaat dan een inductiestroom lopen die poogt de flux in stand te houden door rond de stroomdraad een cilindervormig veld op te wekken. In de huidige stand is dat dus met de klok mee rond de linkse draad.

veld
veld 626 keer bekeken

welke linkerhandregel of rechterhandregel of kurkentrekkerregel je nu wil gebruiken doet er niet toe: als je die maar correct gebruikt vind je de stroomrichting zoals aangegeven

mijn wijsvinger naar mij toegericht. Dit is dus de stroomzin van de geladen deeltjes (hier dus de elektronen), dus de conventionele stroomzin zal de andere kant zijn.
ik ken geen linkerhand- rechterhand- of kurkentrekkerregels die NIET rechtstreeks met de conventionele stroomzin werken. Mogelijk maak je hier dus twéé fouten die samen een goed eindantwoord opleveren, maar daarom niet minder fout zijn.

. Als dát je probleem is wil ik "mijn" rechterhandregel voorstellen, die universeel is (vingers, duimen etc symboliseren in alle gevallen hetzelfde) en dus minder verwarring oplevert.  

rechterhandregel
rechterhandregel 627 keer bekeken

rechterhandregel 3
rechterhandregel 3 627 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ukster

F=BIL
F=BIL 628 keer bekeken
je kunt beter de wet van Lenz toepassen dat geeft meer inzicht!
De opwekte stroom zal een zodanige richting hebben dat het daardoor ontstane magnetisch veld rondom de geleider samen met het hoofdveld een resulterende kracht tot gevolg hebben die de oorspronkelijke beweging (ontstaansoorzaak) wordt tegengewerkt ,dus in dit geval naar beneden gericht.
Als je tegen de achterkant van een stroompijl aankijkt is het magnetisch veld rondom de geleider rechtsom gericht (kurketrekkerregel)
Dus de getekende stoomrichting in de linkergeleider is juist.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

gast017

Bedankt voor de antwoorden! Ik redeneerde inderdaad fout over de kracht, die moet naar beneden gericht zijn. Nu begrijp ik de regel van Lenz ook beter!

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!