Project idee verbeteren educatie: Feedback (kritiek) nodig
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 11:43
Hallo,
Mijn naam is Ekrem, ik ben een tweede jaars master student en op het moment heb ik een project idee waarvan ik niet weet of ik er mee moet doorzetten of niet. Ik hoop dan ook dat jullie er mogelijk kritiek op zouden kunnen geven? Docenten/studenten in mijn omgeving geven aan dat ze het zien zitten, ik weet echter niet of ze aardig doen of dat het echt een goed project is wat een bruikbaar product zal opleveren.
Het probleem:
Ik zelf als student zijnde heb vaak meegemaakt dat docenten "question assignments" geven waarvan van ons verwacht werd dat we vragen opsturen. Een goede vraag opsturen is niet altijd zo even makkelijk en vergt tijd, echter is er geen garantie dat er ook maar iets gedaan wordt met wat je instuurt. Er is geen beloning voor het insturen van goede vragen en er is geen negatieve uitkomst als je een slechte vraag bedenkt: Vaak kies je ervoor om maar een simpele vraag in te sturen.
Misgelopen potentie:
- Voor leraren is het natuurlijk handig om te zien waar studenten interesse in hebben, wat ze niet begrijpen en om op een snelle wijze aan goede vragen te komen. Zo hoeven ze bijvoorbeeld geen oefententamens te maken als studenten zelf kwalitatieve vragen zouden insturen.
- Voor studenten is het handig om oefen tentamens te hebben, en het bedenken van vragen zorgt ervoor dat je diep over het stof gaat nadenken wat voor beter begrip zorgt. Als er een belong in zou zitten voor goede vragen zouden ze hun cijfer kunnen opkrikken.
Mijn project idee:
Ik denk dat de reden waarom dit soort opdrachten niet goed lopen komt omdat er geen belong/extra punten aan verbonden zijn aan het insturen van goede vragen. De reden waarom dit er niet is lijkt me omdat leraren de tijd niet hebben voor het geven van cijfers voor vragen? Ik zit te denken aan een algoritme welk dit becijferen van vragen zou moeten vergemakkelijken/automatiseren.
De informatie dat hiervoor nodig is is dat medestudenten de multiple choice vragen van elkaar 2 maal als oefententamen doorlopen met minimaal 1 week tussen de twee tests.
Op basis van de percentage correct geantwoord de eerste keer (bijv 50% goed beantwoord) en tweede keer (bijv 80% goed beantwoord), en hoe groot de groei is van correcte antwoorden tussen de twee momenten (30%) zou ik dan een cijfer willen geven. De gedachte hierachter is dat degene die de vraag stelt ook onderzoekt wat de correcte antwoord is, en bij de vraag ook dus uitleg geeft. Nadat studenten het hebben beantwoord kunnen ze de uitleg lezen. De beste vragen zullen moeilijk zijn en dus bij de eerste poging slecht beantwoord worden, als de uitleg goed en duidelijk is zal er echter een grote groei van correcte antwoorden zijn bij de tweede poging. Op basis hiervan dacht ik 1/3, 2/3 of 3/3 punten toe te kennen. Welk de leraar weer kan vertalen naar extra punten bij eindcijfer? (bijv 0.1, 0.2 of 0.3 punten erbij?)
Mijn vraag:
De algoritme is nog niet geschreven en dus ook niet getest. Zal ik hier tijd in steken? Stel het is een betrouwbare manier om kwaliteit van een vraag te beoordelen, zou zoiets gebruikt worden door docenten? Al is het maar als indicatie voor de kwaliteit van een vraag waarna ze zelf oordeel vellen? Is er ook een beloning nodig voor studenten die vaak goede antwoorden geven? Waarom zou dit (g)een goed project zijn?
Ik zou het echt heel erg waarderen als ik kritiek op het idee zou kunnen krijgen. Ik heb het zo kort mogelijk proberen te houden (alsnog een lap tekst excuses daarvoor ), als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
Groetjes,
Ekrem
Mijn naam is Ekrem, ik ben een tweede jaars master student en op het moment heb ik een project idee waarvan ik niet weet of ik er mee moet doorzetten of niet. Ik hoop dan ook dat jullie er mogelijk kritiek op zouden kunnen geven? Docenten/studenten in mijn omgeving geven aan dat ze het zien zitten, ik weet echter niet of ze aardig doen of dat het echt een goed project is wat een bruikbaar product zal opleveren.
Het probleem:
Ik zelf als student zijnde heb vaak meegemaakt dat docenten "question assignments" geven waarvan van ons verwacht werd dat we vragen opsturen. Een goede vraag opsturen is niet altijd zo even makkelijk en vergt tijd, echter is er geen garantie dat er ook maar iets gedaan wordt met wat je instuurt. Er is geen beloning voor het insturen van goede vragen en er is geen negatieve uitkomst als je een slechte vraag bedenkt: Vaak kies je ervoor om maar een simpele vraag in te sturen.
Misgelopen potentie:
- Voor leraren is het natuurlijk handig om te zien waar studenten interesse in hebben, wat ze niet begrijpen en om op een snelle wijze aan goede vragen te komen. Zo hoeven ze bijvoorbeeld geen oefententamens te maken als studenten zelf kwalitatieve vragen zouden insturen.
- Voor studenten is het handig om oefen tentamens te hebben, en het bedenken van vragen zorgt ervoor dat je diep over het stof gaat nadenken wat voor beter begrip zorgt. Als er een belong in zou zitten voor goede vragen zouden ze hun cijfer kunnen opkrikken.
Mijn project idee:
Ik denk dat de reden waarom dit soort opdrachten niet goed lopen komt omdat er geen belong/extra punten aan verbonden zijn aan het insturen van goede vragen. De reden waarom dit er niet is lijkt me omdat leraren de tijd niet hebben voor het geven van cijfers voor vragen? Ik zit te denken aan een algoritme welk dit becijferen van vragen zou moeten vergemakkelijken/automatiseren.
De informatie dat hiervoor nodig is is dat medestudenten de multiple choice vragen van elkaar 2 maal als oefententamen doorlopen met minimaal 1 week tussen de twee tests.
Op basis van de percentage correct geantwoord de eerste keer (bijv 50% goed beantwoord) en tweede keer (bijv 80% goed beantwoord), en hoe groot de groei is van correcte antwoorden tussen de twee momenten (30%) zou ik dan een cijfer willen geven. De gedachte hierachter is dat degene die de vraag stelt ook onderzoekt wat de correcte antwoord is, en bij de vraag ook dus uitleg geeft. Nadat studenten het hebben beantwoord kunnen ze de uitleg lezen. De beste vragen zullen moeilijk zijn en dus bij de eerste poging slecht beantwoord worden, als de uitleg goed en duidelijk is zal er echter een grote groei van correcte antwoorden zijn bij de tweede poging. Op basis hiervan dacht ik 1/3, 2/3 of 3/3 punten toe te kennen. Welk de leraar weer kan vertalen naar extra punten bij eindcijfer? (bijv 0.1, 0.2 of 0.3 punten erbij?)
Mijn vraag:
De algoritme is nog niet geschreven en dus ook niet getest. Zal ik hier tijd in steken? Stel het is een betrouwbare manier om kwaliteit van een vraag te beoordelen, zou zoiets gebruikt worden door docenten? Al is het maar als indicatie voor de kwaliteit van een vraag waarna ze zelf oordeel vellen? Is er ook een beloning nodig voor studenten die vaak goede antwoorden geven? Waarom zou dit (g)een goed project zijn?
Ik zou het echt heel erg waarderen als ik kritiek op het idee zou kunnen krijgen. Ik heb het zo kort mogelijk proberen te houden (alsnog een lap tekst excuses daarvoor ), als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
Groetjes,
Ekrem