Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Vliegertje
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 10:48

vleugelplaatsing

Hallo iedereen!

Voor school moet ik een profielwerkstuk maken. Ik heb het over aerodynamica.

Ik ben nu zover in m'n PWS dat ik op een vraag stuitte: Maakt het uit waar de vleugel op de romp wordt geplaats?

Ik kan hier helaas weinig tot niets van vinden op internet...

denk aan dubbeldekker, vleugel aan de bovenkant van de romp, vleugel aan de onderkant van de romp, vleugel achteraan bij de staart etc.
het kan ook zijn dat het verschil ligt in het toestel zelf, maar hulp zou fijn zijn!

dankjulliewel alvast

 
Gebruikersavatar
xansid
Artikelen: 0
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 dec 2013, 16:19

Re: vleugelplaatsing

Ja dat maakt wel uit ja. De vleugels leveren een liftkracht omhoog, terwijl de zwaartekracht het vliegtuig naar beneden haalt.

De zwaartekracht grijpt aan op het zwaartepunt van het vliegtuig, dat ongeveer in het midden ligt. De liftkracht moet daarom ook in het midden worden geleverd, anders gaat het vliegtuig kantelen. De vleugels bij de staart plaatsen is daarom een slecht idee.Afbeelding
Van uit een aerodynamisch oogpunt maakt het denk ik weinig uit waar precies de vleugels geplaatst worden. De romp vertraagt wel de luchtstroom maar ik denk dat de vleugels ver genoeg uitsteken buiten de romp uitsteken dat dat maar een klein effect heeft. De reden dat vleugels zitten waar ze zitten is denk ik vooral omdat dat makkelijker bouwen is.
 
Maar misschien dat hier ook luchtvaart experts op het forum zitten die het veel beter weten dan mij.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
Gebruikersavatar
xansid
Artikelen: 0
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 dec 2013, 16:19

Re: vleugelplaatsing

Oh ik denk dat ik je vraag verkeerd heb gelezen. Je wil graag weten waarom een dubbeldekker een vleugel boven en onder heeft, en andere vliegtuigen alleen in het midden?
 
Bij een dubbeldekker worden twee vleugels (en zelfs nog een staartvleugel) gebruikt om samen de lift te leveren. Daardoor hoeven de vleugels veel minder lang te zijn. Ze zitten zo ver mogelijk onder en boven zodat de luchtstromen om beide vleugels elkaar zo min mogelijk in de weg zitten.
Een staartvleugel levert ook extra lift, en kan gebruikt worden om het vliegtuig wat beter in balans de houden. Bijvoorbeeld bij dit futuristische vliegtuig wordt de lift voor én achter geleverd zodat het vliegtuig niet gaat kantelen tijdens de vlucht. Is nu je vraag wat beter beantwoord?
 
Afbeelding
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
Vliegertje
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 10:48

Re: vleugelplaatsing

Super bedankt!!

Ik dacht al wel zoiets maar wist het niet helemaal zeker,

Je uitleg heeft me zeker geholpen!!!

 
Gebruikersavatar
shimmy
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 17:16

Re: vleugelplaatsing

Misschien lukt het je om je vraag wat specifieker te maken. Waarom bepaald vliegtuig er uit ziet zoals het er uit ziet is natuurlijk een lange combinatie van massa/balans, aerodynamica en praktische overwegingen en daar vallen hele boeken over te schrijven. Een aantal korte opmerkingen:

In de kleine luchtvaart zie je zowel hoogdekkers als laagdekkers. Een groot voordeel van hoogdekkers is het vrije zicht naar beneden (voor fotograaf of parachutist). Een groot nadeel is dat je bij het draaien van een bocht je zicht in de vliegrichting afdekt met je vleugel. Aerodynamisch zijn er ook verschillen. Zo heeft een laagdekker veel meer te maken met het grondeffect bij de landing.

Voor wat betreft de hoofvleugel voor of achter (canard) kan je zeggen dat in de basis het veel makkelijker een grote dwarsstabiliteit geeft om met een horizontaal staartvlak te werken. Trek je de neus op, neemt de lift van het staartvlak toe en duwt dus de neus zelf weer naar beneden (dynamisch stabiel). Voordeel van de canard is echter dat als je zorgt dat de neusvleugel altijd eerder overtrekt dan de hoofdvleugel de hoofdvleugel nooit overtrokken zal raken. Als de invalshoek van de neusvleugel te groot wordt en overtrekt valt de neus vanzelf naar beneden en neemt de invalshoek van de hoofdvleugel dus ook direct af.
Gebruikersavatar
Olof Bosma
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 816
Lid geworden op: do 31 jul 2014, 18:38

Re: vleugelplaatsing

Ieder vliegtuig heeft ergens een zwaartepunt. Dat punt varieert iets als gevolg van de lading. 
Het is zaak om te zorgen dat de vleugels rond dat zwaartepunt zitten. Kleine correcties kunnen met de trim worden gedaan: kleine flapjes die de rustpositie van het hoogteroer bepalen.
Door de tanks in de vleugels te maken zit dat gewicht meteen ook rond het zwaartepunt zodat de voorraad brandstof niet zoveel effect heeft op het verloop van het zwaartepunt.
 

 
shimmy schreef: Een groot nadeel is dat je bij het draaien van een bocht je zicht in de vliegrichting afdekt met je vleugel.
 

Op zich is dit waar, maar het is de vraag of dat een nadeel is. Het is namelijk handiger om de andere kant te kunnen zien; daar komen de vliegtuigen vandaan waar je eventueel mee in botsing zou kunnen komen bij het indraaien van circuits (drukke plekken). Dat kan weer wel met een hoogdekker.
dat wel natuurlijk
Gebruikersavatar
shimmy
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 17:16

Re: vleugelplaatsing

In het algemeen wil je vooral kunnen zien waar je heen gaat. Als het goed is wordt je bij vlieglessen op een hoogdekker uitvoerig gewezen op de andere kijktechnieken en nadelen van de hoge vleugel. Er kunnen ook situaties zijn waarbij het zicht je wordt ontnomen door de lage vleugel inderdaad maar dat iemand deze verhouding in het voordeel van de hoogdekker beoordeeld had ik nog nooit eerder gehoord. Maar goed, uiteindelijk gaat het de vraagsteller om de verschillen in vleugel plaatsing en hier zie je hoe dan ook een praktisch verschil.

Terug naar “Natuurkunde”