Ja dat maakt wel uit ja. De vleugels leveren een liftkracht omhoog, terwijl de zwaartekracht het vliegtuig naar beneden haalt.
De zwaartekracht grijpt aan op het zwaartepunt van het vliegtuig, dat ongeveer in het midden ligt. De liftkracht moet daarom ook in het midden worden geleverd, anders gaat het vliegtuig kantelen. De vleugels bij de staart plaatsen is daarom een slecht idee.
Van uit een aerodynamisch oogpunt maakt het denk ik weinig uit waar precies de vleugels geplaatst worden. De romp vertraagt wel de luchtstroom maar ik denk dat de vleugels ver genoeg uitsteken buiten de romp uitsteken dat dat maar een klein effect heeft. De reden dat vleugels zitten waar ze zitten is denk ik vooral omdat dat makkelijker bouwen is.
Maar misschien dat hier ook luchtvaart experts op het forum zitten die het veel beter weten dan mij.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!
Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu