Benm schreef:
Het hangt er van af wat het precies is: voor sommige dingen heb je normaliter reukvermogen nodig om ze te herkennen, voor andere niet (bijvoorbeeld suiker). Dat toont het proefje met de neusklem ook wel aan.
Bij aangeboren anosmie kan ik me voorstellen dat je hier geen erg in hebt - je weet tenslotte niet anders. Er zijn natuurlijk andere kenmerken van voedsel waardoor je het kunt herkennen, niet alleen de smaak of de geur, maar ook zaken als textuur.
Iemand die pakweg kleurenblind is ziet ook alles, behalve als hij zijn observaties vergelijkt met iemand die niet kleurenblind is en uitgelegd krijgt wat er mis is.
Geur heeft inderdaad een grote invloed op smaak. Een van de redenen waarom je 'niets' proeft als je snotverkouden bent. Het voorbeeld van suiker 'proeven' is in dit geval een klein beetje valsspelen, want het proeven van zoet, zuur, bitter etc. gaat alleen via de smaakpapillen van de tong. Als er niets mis is met je tong, behoud je dit onderscheidend vermogen.
Maar smaak is alleen meer dan zoet of zout en daarin speelt de bulbus olfactorius een grote rol, die volzit met 'geurreceptoren' die desbetreffende geur doorgeven aan je hersenen.
Het is wel frappant dat als je anosmie hebt, je gewoon alles kunt proeven, dat zou 'eigenlijk niet moeten kunnen', zoals TS ook aangeeft. Wat eventueel een verklaring zou kunnen zijn, is dat bij TS de tong gevoeliger is voor het differentieren van complexere smaken in tegenstelling tot alleen zout, zuur etc. Desondanks is het niet zo dat je bij anosmie helemaal NIETS proeft, alleen in mindere mate. Sommige bestandsdelen van voeding worden ook via de smaakpapillen 'herkend'. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tannines e.d.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.