Beste,
Wanneer je gaat duiken word je geleerd dat druk een belangrijk onderwerp is. Nu snap ik dat lucht samen te drukken is en dat naarmate de druk hoger word, het volume van het gas afneemt.
Op zeeniveau is de luchtdruk 1 bar en per 10 meter die je daalt komt daar 1 bar bij. Wanneer ik tijdens het duiken een luchtfles met 1L lucht meeneem en afdaal naar 10 meter diepte staat er dus een druk van 2 bar op mijn fles. De druk in de fles verdubbelt doordat de druk van het water ook verdubbelt en hierdoor halveert het volume in de fles van 1 naar een halve liter.
Het klinkt allemaal hartstikke begrijpelijk, ik vraag me alleen af waarom dit gebeurt bij een gasfles aangezien het gas in een afgesloten fles zit die sterk genoeg is om de druk aan te kunnen en daardoor niet te vervormen. Wanneer we de fles door een ballon zouden vervangen klinkt het een stuk logischer voor mij, de ballonwand word ingedrukt en vervormt waardoor de lucht in de ballon word samengedrukt.
Of is het zo dat de minimale vervorming van de fles al voldoende is om de druk in de fles dusdanig te verhogen?
Met vriendelijke groet,
Jesse