Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
zeehond_nl
Artikelen: 0

Kalk maken/genereren?

Hallo,

Om een product te testen die kalk verwijderd heb ik kalk afzetting nodig.
Dit om wat proeven te doen.

Daarvoor heb ik een aantal kleine rvs plaatjes gemaakt. Die kan ik voor 6 maanden in de rivier hangen, maar ik zou graag dit willen versnellen.

Kan ik met huis en tuin spulletjes kalk afzetting generen op die rvs plaatjes? Ik kan mij voorstellen dat ik dat kan doen met hard water en dan verwarmen?? 

Maar wie weet is er wel een andere manier.

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr Marco

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Pinokkio
Pluimdrager

Re: Kalk maken/genereren?

Die kan ik voor 6 maanden in de rivier hangen
Ik kan me niet voorstellen dat dat tot kalkafzetting leidt.
Ik kan mij voorstellen dat ik dat kan doen met hard water en dan verwarmen
Dan zal er kalk afzetten op de hete delen zoals de op bodem van een fluitketel of op het verwarmingselement van een waterkoker, niet op jouw plaatjes.

Waarom moet die kalk persé op een plaatje zitten? Kun je niet gewoon wat vaste kalk proberen op te lossen in je schoonmaakproduct?
Begin eens met eierschalen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zeehond_nl

Beste Pinokkio,

Dank je wel voor je snelle reactie. De term "6 maanden in de rivier" slaat op mijn eerdere ervaringen van rvs onderdelen onder mijn eigen boot. Zoals de rvs schroef en de trimplaatjes. De boot had namelijk het vaarseizoen in brak water gelegen en had een laagje kalkafzetting plaatsgevonden.

Dit wil ik nu ook simuleren op de losse rvs plaatjes van 10 cm bij 10 cm. Ik dacht aan het verwarmen van de plaatjes met de verfafbrander en dan hardwater erop laten verdampen. Maar dat duurt waarschijnlijk ook lang?

gr Marco
Pinokkio
Pluimdrager

[Ik dacht aan het verwarmen van de plaatjes met de verfafbrander en dan hardwater erop laten verdampen.
Dat zou inderdaad kunnen werken.
Hoe lang het duurt hangt er vanaf hoeveel kalk er in het water zit en hoe dik je die laag wilt maken.
Simpel rekensommetje.
http://www.waterhardheid.nl/wat-is-hard-water
zeehond_nl

Pinokkio schreef: Dat zou inderdaad kunnen werken.
Hoe lang het duurt hangt er vanaf hoeveel kalk er in het water zit en hoe dik je die laag wilt maken.
Simpel rekensommetje.
http://www.waterhardheid.nl/wat-is-hard-water

Kan ik het water harder maken? Door het toevoegen van iets?
Pinokkio
Pluimdrager

Je kunt proberen het koude water te verzadigen met CaCO3
zeehond_nl

Pinokkio schreef: Je kunt proberen het koude water te verzadigen met CaCO3
Hey. Getracht om maximaal caco3 (door het fijnmalen van een maagtablet) toe te voegen aan wat water. Vervolgens het rvs plaatje warm gestookt en het water erover heen gegoten. Is dit de manier?

Is het een meerwaarde als ik anders een plaatje in een klein badje met die maagtablet oplossing buiten neerzet?  En dan maar xx weken wachten?

Opmerking moderator

graag bij molecuulformules netjes werken met juist hoofdlettergebruik +sub en super script. calciumcarbonaat hoort geschreven te worden als CaCO3.
Pinokkio
Pluimdrager

Weet je zeker dat dat maagtablet calciumcarbonaat bevat? Staat dat op de verpakking of bijsluiter?

De oplosbaarheid van CaCO3 in water is heel laag, dus er moeten heel wat liters hard water verdampen om een beetje kalk op een 10x10 cm rvs-plaatje te krijgen.

Hoe dik moet de kalklaag op zo'n rvs-plaatje worden?
zeehond_nl

hmm..ik dacht dat in een rennie altijd caco3 zat. Verkeerde aanname wellicht.

Het laagje op het rvs plaatje hoeft niet dik te zijn. Tis meer dat ik dan op een beurs de werking van mijn kalkverwijderaar kan aantonen. Nu kost het mijn 6 maanden voor een paar plaatjes :-)
ArcherBarry

Wat dacht je van je waterkoker thuis. Kans us groot dat er ketelsteenvorming op je verwarmingselementen zit
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Pinokkio
Pluimdrager

Rennie bevat inderdaad CaCO3 en ook wat MgCO3 volgens de verpakking:Afbeelding

In totaal bevat 1 Rennie blijkbaar 760 mg carbonaat. Gebaseerd op een dichtheid van 2700 mg/cm3 komt dat overeen met 760/2700 = 0,28 cm3 carbonaat per Rennie. Uitgesmeerd over een 10x10 cm plaatje zou dat een laagdikte van 0,28 / (10*10) = 0,0028 cm = 0,028 mm geven. Dat is heel weinig, misschien zelfs nauwelijks zichtbaar.

Ik weet niet hoeveel liter water er nodig is om één Rennie op te lossen, maar ik vermoed enige liters. Je zou dus meerdere liters water op zo'n RVS-plaatje moeten verdampen om een flinterdun laagje van 0,03 mm kalk te produceren.

In theorie zou CaCO3 veel beter op moeten lossen in koolzuurhoudend water dan in leidingwater. Ik heb het nooit getest, maar jij kunt dat eenvoudig eens uitproberen: hoeveel fijngemalen Rennie(s) kun je oplossen in 1 liter Spa Rood. Pas op, want het zou kunnen bruisen, dus eerst maar eens uitproberen in een emmer.
Het idee is dat je dan een oplossing van hoofdzakelijk Ca(HCO3)2 verkrijgt. Als je dat verdampt op je hete plaatjes dan wordt dat CaCO3 doordat niet alleen het water verdampt maar ook de CO2 ontwijkt. Dat is althans de theorie.

In plaats van Rennie kun je wellicht ook kalk voor druiven of gazon gebruiken. Vind je in de bouwmarkt als Pokon of huismerk korrels. Lost wellicht sneller op dan een Rennie.

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!