(klik voor leesbaar venster)
ik heb vertrouwen in de techniek, maar ik heb toch een paar vragen over bovenstaande.
Desalniettemin vindt men het niet nodig dat scholen de tabletten voorradig hebben. Hoewel daar een grote risicogroep 5 dagen in de week rondloopt.Scholen krijgen niet automatisch jodiumtabletten toegestuurd, ook niet als ze in een gebied liggen dat als eerste kan worden getroffen door een kernramp. Ze kunnen deze tabletten wel aanvragen.
De rijksoverheid meldt het niet nodig te vinden dat scholen, bedrijven of andere groepslocaties jodiumtabletten voorradig hebben. Met deze tabletten kan de schildklier worden beschermd tegen radioactiviteit. Vooral voor kinderen en jongeren tot 18 jaar is dat belangrijk.
Bij calamiteiten is het eerste advies "naar binnen gaan, ramen en deuren sluiten, radio aanzetten".
Hier lezen we:
Niet dat ik me zorgen maak over een kernongeval (toch woon en werk ik notabene midden tussen de centrales van Borssele en Doel, in vogelvlucht liggen die 40 km uiteen). Maar de jongens en meisjes in mijn klassen wonen niet zelden 3 kwartier fietsen van school. Als de wind een beetje verkeerd zit hangt de fallout van Doel of Borssele binnen het uur boven de school, en een alarm zal er toch ook wel minstens een halfuurtje over doen voordat duidelijk is wat er gedaan dient te worden?Mocht zich toch een ongeval voordoen, dan verwachten experts dat er voldoende tijd beschikbaar is om maatregelen te nemen. Mensen kunnen dan bijvoorbeeld naar huis gaan en de tabletten daar aan zichzelf en hun kinderen toedienen’, aldus de rijksoverheid.
Experts van de Rijksoverheid zeggen dan het niet nodig is tabletten op school te hebben, maar diezelfde Rijksoverheid stelt wel een aanvraagformulier beschikbaar voor mijn school om tabletten aan te vragen.
Wat is de wetenschap achter al deze paradoxaal lijkende zaken?
Puzzels