Puzzel Puzzels
Erebus10
Artikelen: 0

oefening op zuur-base evenwicht

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag over een oefening in verband met zuur-base evenwicht.

​Indien nicotine in de mond komt, blijkt de pH een zeer grote rol te spelen bij de opname in het lichaam. Het blijkt dat vooral bij een hoge pH, er zeer snel verslaving optreedt wegens snelle opname van de nicotine. Leg dat uit op basis van het voorkomen van nicotine bij (a) pH 5 en (b) pH 8,4. (pKa,1=6,16 en pKa,2=10,96)

​Ik heb dit proberen te beredeneren als volgt:

Nicotine is meer zuur dan basisch (het kan geen proton meer accepteren, wel één afgeven) en een zuur reageert sneller met een base dan met een ander zuur. Dus nicotine wordt sneller opgenomen bij een hogere pH.

Klopt deze redenering? En zo ja, hoe toon ik dit aan?

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Wdeb

Re: oefening op zuur-base evenwicht

Wat is wat je af kan leiden uit de twee gegeven pKa's? In elk geval niet dat nicotine nog een H af kan geven??? Mis trouwens in het vraagstuk sowieso de beginsituatie, maar dat is gezien de gegeven pKa's niet noodzakelijk. Daarbij is voor mij niet duidelijk of jij moet weten wat nicotine is en of jij moet weten in welke vorm nicotine het makkelijkst opgenomen wordt...

Het rare is dat het antwoord dat je op basis van je gegevens niet geheel uitsluitend is. Want nu kunnen nog steeds zowel de eerste als de tweede base voor de versnelling van opname zorgen.

Nu de aanpak;
Je antwoord is niet goed. Onder welke omstandigheden is nicotine meer zuur dan basisch? Daarbij redeneer je niet vanuit de getallen, zoals wel moet volgens de opgave.

Je kan het uitgebreid doen...namelijk bij de verschillende pH's de verhoudingen in de verschillende voorkomens van de betrokken moleculen berekenen.
Vul de Henderson-Hasselbalch-vergelijking voor beide situaties eens in. Vergelijk de verhoudingen tussen de betrokken zuren en basen met elkaar bij de verschillende pH's.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Erebus10

Ik heb de Henderson-Hasselbalch-vergelijking ingevuld en ik bekom dat de verhouding tussen [HA] en [A-​] het kleinste is bij de pH van 5 en de pKa​ van 10,96. Is dit correct? En wat concludeer ik daar dan uit? Dat nicotine in deze vorm dus het meest verslavend is?
Wdeb

Nee, de conclusie stond al gegeven. Namelijk dat
Het blijkt dat vooral bij een hoge pH, er zeer snel verslaving optreedt wegens snelle opname van de nicotine
Dus wat je schijnbaar moet bewijzen is welke vorm er het meest aanwezig is bij een hoge pH.

Dus, welke vorm is het meest aanwezig bij hoge pH?

Daarvoor is het misschien handig dat je eerst even bedenkt welke drie vormen er zijn. Ik doe een voorstel:
Nic
HNic+
H2Nic2+
Hieruit blijkt dat de ongeladen vorm een base is, zie je dat?

Welke vorm komt het meest voor bij de hogere pH, afgeleid danuit de pKa's?

Erebus10

Oke ik denk dat ik het begin te snappen. Ik was niet helemaal mee met de verschillende vormen omdat de molecuulformule van de ongeladen vorm getekend staat in ons boek maar ik had er niet echt over nagedacht dat die andere vormen er ook nog waren. Maar ik heb nog een vraagje, van de pKa-waarden die gegeven zijn, is PKa,1​ deze dan van H2Nic2+​?
Ik vermoed dan dat de grootste pKa (kleinste Ka) diegene is die het meeste voorkomt bij een hoge pH.
Is dit correct?
Alvast enorm bedankt trouwens!
Wdeb

Erebus10 schreef:van de pKa-waarden die gegeven zijn, is PKa,1​ deze dan van H2Nic2+​?
Ja

Ik vermoed dan dat de grootste pKa (kleinste Ka) diegene is die het meeste voorkomt bij een hoge pH.
Maar....de grootste pKa hoort bij een stof die nog een H+ af wilt staan. Er zijn er drie vormen in dit geval...weet je nog? Dus je kan het niet over de pKa hebben en dan koppelen aan een stof.
Erebus10

Oke ik begrijp de uitleg maar ik snap niet goed hoe ik het dan kan zien? Komt de stof zonder de protonen dan het meeste voor in basisch milieu? Hoe zie ik dit in de pKa?
Wdeb

De pKa is de pH waarbij 50% van het zuur gesplitst is en 50% niet. Leid maar af hij HH-vergelijking.

Kan je daar wat mee?

Wdeb

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Erebus10

Sorry voor de late reactie. Ik heb nog eens alles opgeschreven en ik merk dat ik het helemaal fout deed.
Ik heb berekend dat bij de pH van 5, er meer H2Nic2+ dan HNic+​ is, en veel meer HNic+dan Nic.
Bij pH 8.4 is er meer HNic+ dan H2Nic2+​, en meer HNic+​dan Nic. Dus bij hoge pH is het duidelijk dat er meer HNic+​ is, maar hoe verklaart dit dan de snelle opname?

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!