Mauritsjanssen
Artikelen: 0

Fraunhofer vergelijking

Ik heb een vraag, als ik de intensiteit van een het dubbel slit experiment wil bewijzen met behulp van de Fraunhofer vergelijking, kom ik niet goed uit. Wat doe ik verkeerd? Ik mis onder de deelstreep nog een b (volgens het antwoord). Wat doe ik verkeerd?(op de foto heb ik het uitgerekend voor een slit). a is de afstand tussen de slits en b is de breedte van een slit. 

Capture
Capture 1776 keer bekeken
[/url]
Jan van de Velde
Moderator

Re: Fraunhofer vergelijking

Opmerking moderator

Verplaatst naar vakforum in de hoop op passende reactie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Morzon

Hey, als ik het goed begrijp wil je de Fraunhofer diffractie patroon van de intensiteit distributie vinden. 
Ik kan je berekening niet echt volgen, maar ik denk dat je in je antwoord een sinc functie moet voorkomen.

Het is voor mij een tijdje geleden, maar als ik het nog goed herinner moet  de Fraunhofer diffractie de fourier transform zijn van de spleten.
Je zou dus de spleten kunnen beschrijven als som van twee rect functies, en daarvan de fourier getransformeerde nemen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Mauritsjanssen

Morzon schreef: Hey, als ik het goed begrijp wil je de Fraunhofer diffractie patroon van de intensiteit distributie vinden. 
Ik kan je berekening niet echt volgen, maar ik denk dat je in je antwoord een sinc functie moet voorkomen.

Het is voor mij een tijdje geleden, maar als ik het nog goed herinner moet  de Fraunhofer diffractie de fourier transform zijn van de spleten.
Je zou dus de spleten kunnen beschrijven als som van twee rect functies, en daarvan de fourier getransformeerde nemen.
Hey, dat is dus precies wat ik hier doe. De bovengrens en de ondergrens beschrijven beide een halve slit. Maar ik krijg die sinc functie niet. Dit omdat het gedeelte onder de deelstreep niet gelijk is aan het gedeelte in de sinus.
Professor Puntje

Mauritsjanssen schreef: Ik mis onder de deelstreep nog een b (volgens het antwoord). Wat doe ik verkeerd?

Je kunt onder de deelstreep een b krijgen als je ook met b vermenigvuldigt. Klopt het dan wel? 
Mauritsjanssen

Professor Puntje schreef:  
Je kunt onder de deelstreep een b krijgen als je ook met b vermenigvuldigt. Klopt het dan wel? 
Ja dat kan goed. maar wat doe je dan met die b boven de deelstreep?
Professor Puntje

Mauritsjanssen schreef: Ja dat kan goed. maar wat doe je dan met die b boven de deelstreep?

Die b boven de deelstreep laat je staan, die zou dan bij het antwoord moeten horen. Maar is dat ook zo? 
flappelap

Ik heb een vraag, als ik de intensiteit van een het dubbel slit experiment wil bewijzen met behulp van de Fraunhofer vergelijking, kom ik niet goed uit. Wat doe ik verkeerd? Ik mis onder de deelstreep nog een b (volgens het antwoord). Wat doe ik verkeerd?(op de foto heb ik het uitgerekend voor een slit). a is de afstand tussen de slits en b is de breedte van een slit. 

AfbeeldingCapture.PNG
Hoi, voor mij is het al een miljoen jaar geleden dat ik een vak optica heb gevolgd en de Fraunhofervergelijking laat ergens in mijn prefrontale cortex slechts een enkele neuron afvuren, dus neem dit met een korrel zout. Maar ik zou het heel knap vinden als jouw antwoordboek er nog een extra factor b uitkrijgt. Daarvoor hoef je slechts naar de eenheden te kijken. Jouw f(x) is eenheidsloos, en de complexe e-macht ook, dus je integraal over dx moet als eenheid [lengte] hebben. Aangezien [k]=1/[lengte] en =[lengte], kan er geen losse b*k in jouw noemer voorkomen, want dan zou je rechts van je vergelijking eenheidsloos uitkomen (de sinus is immers eenheidsloos). Je antwoord lijkt dus te kloppen. Zoals professorpuntje aangeeft, kun je altijd op triviale wijze een sincfunctie van je antwoord brijen door teller en noemer met b te vermenigvuldigen, dus ik vermoed dat het antwoordboek een factor b is vergeten, of dat jij in de definitie een factor b over het hoofd hebt gezien.
Mauritsjanssen

flappelap schreef: Hoi, voor mij is het al een miljoen jaar geleden dat ik een vak optica heb gevolgd en de Fraunhofervergelijking laat ergens in mijn prefrontale cortex slechts een enkele neuron afvuren, dus neem dit met een korrel zout. Maar ik zou het heel knap vinden als jouw antwoordboek er nog een extra factor b uitkrijgt. Daarvoor hoef je slechts naar de eenheden te kijken. Jouw f(x) is eenheidsloos, en de complexe e-macht ook, dus je integraal over dx moet als eenheid [lengte] hebben. Aangezien [k]=1/[lengte] en =[lengte], kan er geen losse b*k in jouw noemer voorkomen, want dan zou je rechts van je vergelijking eenheidsloos uitkomen (de sinus is immers eenheidsloos). Je antwoord lijkt dus te kloppen. Zoals professorpuntje aangeeft, kun je altijd op triviale wijze een sincfunctie van je antwoord brijen door teller en noemer met b te vermenigvuldigen, dus ik vermoed dat het antwoordboek een factor b is vergeten, of dat jij in de definitie een factor b over het hoofd hebt gezien.

Hoi, ik denk dan dat het antwoordenboek een factor b is vergeten. Bedankt voor je reactie!
Xilvo
Moderator

Ik begrijp de formule niet. De k is het golfgetal 2π/λ , neem ik aan, maar wat wordt bedoeld met kx ?

Je wilt natuurlijk de intensiteit (of amplitude) uitrekenen als functie van de uittreerichting θ of positie y=a.θ op een scherm op (grote) afstand a.
Die kan eigenlijk alleen maar in die kx zitten, maar ik zie niet hoe.

Omdat je toch maar aan één split rekent kunnen we in jouw formule a=0 stellen, dat maakt het weer wat overzichtelijker.
Mauritsjanssen

Xilvo schreef: Ik begrijp de formule niet. De k is het golfgetal 2π/λ , neem ik aan, maar wat wordt bedoeld met kx ?

Je wilt natuurlijk de intensiteit (of amplitude) uitrekenen als functie van de uittreerichting θ of positie y=a.θ op een scherm op (grote) afstand a.
Die kan eigenlijk alleen maar in die kx zitten, maar ik zie niet hoe.

Omdat je toch maar aan één split rekent kunnen we in jouw formule a=0 stellen, dat maakt het weer wat overzichtelijker.

Sorry voor het late antwoord, kx is k maar dan in de x-richting. Dit kan namelijk omdat k eigenlijk een impuls is (net zoals in de quantum mechanica). Dat je stelt dat a=0 is een goed idee.
Xilvo
Moderator

De x-richting is blijkbaar de dwarsrichting van de sple(e)t(en), aan de integraal met dx te zien. Dat is loodrecht op de invalsrichting van het licht.
Dan is kx in die richting altijd nul. Kortom, ik begrijp de formule nog steeds niet.
Mauritsjanssen

Xilvo schreef: De x-richting is blijkbaar de dwarsrichting van de sple(e)t(en), aan de integraal met dx te zien. Dat is loodrecht op de invalsrichting van het licht.
Dan is kx in die richting altijd nul. Kortom, ik begrijp de formule nog steeds niet.
Capture
Capture 1752 keer bekeken

Hopelijk helpt deze tekening. De spleten staan op de x-as en het licht komt van boven (de y-as) op de spleten. Daarom is er een kx (en ky is dus 0). Omdat je een diffractie patroon op de x-as krijgt integreer je dus over dx.
Xilvo
Moderator

Dit is precies wat ik in gedachten had. Het licht plant zich voort langs de y-richting, loodrecht op de x-richting, en dus is ky=2.π/λ en kx=0.

Je integreert over de spleten (stel dat daar y=0), maar je wilt de intensiteit of amplitude weten op een scherm op afstand y=s (s>>a)
Dat moet je per punt op het scherm berekenen dus moet je ook een xscherm (of een hoek xscherm/s) in de formule hebben. Die ontbreekt.
Mauritsjanssen

Xilvo schreef: Dit is precies wat ik in gedachten had. Het licht plant zich voort langs de y-richting, loodrecht op de x-richting, en dus is ky=2.π/λ en kx=0.

Je integreert over de spleten (stel dat daar y=0), maar je wilt de intensiteit of amplitude weten op een scherm op afstand y=s (s>>a)
Dat moet je per punt op het scherm berekenen dus moet je ook een xscherm (of een hoek xscherm/s) in de formule hebben. Die ontbreekt.
In deze vergelijking reken ik de intensiteit uit op voor y=0, oftewel e^-ikyy=0. Als je de y-positie van de spleten mee wilt nemen zou die term er wel zijn en moet er ook worden geintegreed langs dy. De vergelijking wordt dan:
Capture
Capture 1751 keer bekeken
Capture2
Capture2 1751 keer bekeken
met x' en y' je posities op het scherm. Je golf plant zich voor in de z-richting.
Capture3
Capture3 1751 keer bekeken

Terug naar “Optica en Akoestiek”