jkien schreef: ↑zo 23 feb 2020, 12:44
Stel op een een racecircuit rijden de auto's langzaam achter elkaar, en de tussenafstand van de auto's is een autolengte. Deze optocht past precies op het circuit. Geleidelijk gaan ze harder rijden, en ze bereiken een relativistische snelheid. Het is me niet helemaal duidelijk welk effect de lengtekrimp heeft op de tussenafstand.
Mijn antwoorden hieronder hebben betrekking op de estafette-variant.
Volgens mij meent het publiek dat de autolengte krimpt en dat de tussenafstand toeneemt, want de baan blijft even lang.
Dat klopt: de lengte van een circuit krimpt volgens het publiek niet enkel omdat er auto's op rijden. De door het publiek waargenomen autolengte krimpt echter wel wegens de Lorentz-Fitzgeraldcontractie.
Volgens mij menen de coureurs dat de baanlengte krimpt, maar hun autolengte niet.
Inderdaad, de coureurs zien steeds twee rechte wegdelen van het circuit in lengte krimpen door de Lorentz-Fitzgeraldcontractie, maar omdat ze ten opzichte van hun eigen auto niet bewegen zien ze hun eigen auto niet krimpen.
Wat menen de coureurs over de tussenafstand, wordt die steeds kleiner en zelfs negatief, zodat de auto's gaan overlappen?
Dat is een lastiger vraag omdat het aantal auto's op ieder van de vier rechte wegdelen van het circuit (wegens de relativiteit van gelijktijdigheid) waarnemer-afhankelijk is. Zo ziet een coureur de auto's die op het tegengesteld gerichte wegdeel rijden bijvoorbeeld wel krimpen evenals dat wegdeel zelf (maar in verschillende mate). Het is dus niet gezegd dat er vanuit het perspectief van de coureurs auto's in de verdrukking moeten komen.