Michel Uphoff schreef: ↑wo 18 mar 2020, 16:22
Ik vraag mij af in hoeverre deze omgeving realistisch is, of mogelijk ideaal voor de overlevingskans van het virus. Zo kan ik mij voorstellen dat een uitgehoest druppeltje op een oppervlak in de open lucht snel is verdampt, en het virus dat niet overleeft.
Waarom zou het virus dat niet overleven? Uitdrogen is niet dodelijk voor een virus, het is geen organisme dat metabolisme nodig heeft om gevaarlijk te blijven.
Uiteraard kan het wel beschadigd raken en ongevaarlijk worden door invloed van (zon)licht, chemische reacties en dergelijke.
Een voordeel van opdrogen is wel dat de kans kleiner is dat een ander het binnen krijgt: Een opgedroogd restje op een tafel oid plakt minder snel aan je vingers dan een natte druppel en levert daarmee ook weer minder kans op je het vervolgens in je mond, neus of ogen smeert. Je krijgt dan een situatie waarbij je bijna aan die tafel moet likken om besmet te raken.
Anderzijds, als je pakweg over een glas heen niest, het opdroogt en iemand vervolgens uit dat glas gaat drinken zit je mogelijk toch weer met een risico.