In de eerste paragraaf die ik lees gaan mijn nekharen al overeind staan.
Koolwater is niet echt een standaard drankje, maar het kan een van de beste dingen voor je lichaam zijn: het heeft verbazingwekkende medicinale eigenschappen en zit vol belangrijke mineralen en vitaminen. Er zijn dan ook 5 overtuigende redenen om het kookwater van kool óók te consumeren!
Geen bronvermeldingen, verboden medische claim, ongesubtiëerde beweringen, etc
Dit is voor mij typisch Libelle niveau schrijven, ik zal dit soort sites ook niet raadplegen voor het opdoen van kennis.
Ja in aardappels kan solanine zitten, het is tenminste een geslacht uit de nachtschade familie. Echter bij de knollen (de piepers) heb je de solanine alleen in significante hoeveelheden in de buitenste 2 a 3mm van groene piepers. Meestal schil je de piepers dus is het niet zo'n ramp om ze te eten. Wanneer je de piepers dus in de soep gooit is er geen enkel probleem. de
Engelse wikipedia over Solanine levert best wat nuttige informatie over dit planten beschermende stof
In spinazie zit er veel nitraat en ook wat oxaalzuur, het nitraat kan omgezet worden in nitriet door nitrificerende micro-organismen, voornamelijk op het oppervlakte van de blaadjes. Daarom is het ook zo belangrijk voor bereiden de spinazie goed te wassen. Het niet een 2e keer spinazie mogen opwarmen is ook een uit de hand gelopen volksmythe. Wanneer je ingevroren blokjes spinazie uit de supermarkt opwarmt dan wordt deze spinazie ook een 2
e keer verwarmd.
Spinazie gekookt in ruim water bevat inderdaad minder nitraat, echter is het onveilig als het gewassen is? Dat valt wel mee gezien je spinazie blaadjes ook rauw als salade kan gebruiken of in een smoothie kan blenderen.
Zoals ik eerder schreef, het drinken van kookvocht kan je doen, maar of het zo smakelijk is...