Ondanks veel goede wil en inspanningen lukt het mij (en kennelijk vele anderen) niet om de relativiteit zoals beschreven in de hedendaagse physica te begrijpen. Het begrip ruimte-tijd is voor mij niet te vatten (tenzij als een louter wiskundige constructie). Sommigen menen van wel, maar een overtuigende uitleg heb ik nog niet gevonden in het gigantisch aantal teksten die over het onderwerp geschreven zijn.
De theorie van Lorentz wordt soms ingeroepen als alternatief, maar het bestaan van een ether lijkt ongegrond, en de "ad hoc" ingevoerde tijd- en lengteveranderingen zijn geen verklarende elementen.
Er is nochtans een voor de hand liggende derde manier om de relativiteitsverchijnselen te beschrijven.
Men kan aannemen dat de krachten die in de materie voorkomen dezelfde kenmerken hebben als die beschreven door het electromagnetisme, en dat ze zich dus ook tussen (en ook binnen) de atomen met snelheid c propageren, onafhankelijk van de snelheid van de bron.
Het is duidelijk dat alle interne beweging in een object dat zich verplaatst zal vertragen, zoals in een lichtklok. Ook de afstand tussen de deeltjes binnen het object zal kleiner moeten worden.
Indien het object de lichtsnelheid benadert, zullen de interacties binnen en tussen de atomen zo goed als stilvallen, zodat de "tijd" bijna stilstaat en de lengte nul wordt.
Dit lijkt mij niet in strijd met de SRT, maar geeft een physische grond aan de theorie.
Uiteraard kon deze redenering in 1905 niet gehouden worden. Toen werd het atoom nog als een rigied object beschouwd. De atoomkern werd pas in 1911 ontdekt.
Het verwondert mijn dat deze voorstelling zo weinig aan bod komt.
Ik heb het op zeer elementaire wijze trachten te verduidelijken:
https://www.youtube.com/watch?v=Shf8F6-2jkg
Puzzels