Puzzel Puzzels
Auke20
Artikelen: 0

draaisnelheid omzetten naar analoog signaal

Beste Forumleden,

Voor een opdracht wil ik de snelheid van een draaiend katrol omzetten naar een analoog signaal Hierbij is het belangrijk dat de snelheid van het katrol evenredig is met de hoogte van het analoge signaal. Een voorbeeld zou zijn: bij 20RPM, 10V en bij 40RPM, 20V.

De reden hiervoor is dat ik dit signaal dan als feedback kan gebruiken. Helaas kan ik hier op Google niet een geschikt apparaat voor vinden. Misschien bestaan deze wel? Of is het mogelijk een tachometer open te schroeven en hier de input signalen die naar het display toe gaan te gebruiken?

Ik hoop dat de vraagstelling helder is. Dank alvast voor uw tijd en aandacht. Alle suggesties zijn welkom! :D

Met vriendelijke groet,

Auke20

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

HansH

Re: draaisnelheid omzetten naar analoog signaal

Blijkbaar heb je al de keuze gemaakt dat je de snelheidsinformatie analoog wilt hebben dus in het analoge domein wilt werken. snelheid naar frequentie (= pulsen=digitaal) is in de praktijk veel simpeler en meer/goedkopere opnemers verkrijgbaar
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Auke20

Beste HansH,

Dank voor de snelle reactie! Als het echt makkelijker is om in het digitale domein te werken kan dit mogelijk ook, als de stapgroten hier maar klein genoeg is.

Wat bedoel je verder met opnemers? Kun je hier een voorbeeld van geven? Zelf heb ik online alleen maar tachometers gezien die de snelheid a.d.h.v. een display weergeven.
CoenCo
Technicus

De makkelijkste zelfbouw optie is een optische encoder.
Je plaatst een schijf met gaatjes langs de rand op de as. Aan de ene kant een lampje/ledje en daar tegenover aan de andere kant een lichtsensor. Elke keer dat er een gaatje langskomt, levert dit een lichtflitsje op. En dan tel je het aantal lichtflitsen per seconde.

Een andere optie is een wiel met een magneetje en een magneetsensor (reed contact). Zo werkt de fietscomputer op een racefiets.
Auke20

Beste CoenCo,

Hartelijk dank voor het advies, hier kan ik mogelijk wel wat mee!
Michel Uphoff

Je kan ook - als je met een soldeerbout en electronicaschemaatjes overweg kan, kiezen voor een goedkope frequentie naar spanning converter zoals de LM 2907 en 2917, met een piepklein magneetje op de katrol gelijmd (of een aantal magneetjes) en een zelf gemaakt spoeltje van wat dun koperdraad als pick-up element kan je deze pulsen naar zo'n F-V converter sturen en direct het toerental met een voltmeter uitlezen. Een basisschema voor het idee uit bijgesloten datasheet:
Image1
Het datasheet:
lm2907
(4.36 MiB) 114 keer gedownload
HansH

of een hall effect switch. dat is heel simpel 3 pootje die magneetveld ziet van een klein magneetje, alleen nog een pullup weerstand nodig, zie bv
t=1:20.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Auke20

@Michel en HansH. Bedankt voor de info! Nu kan ik weer even verder :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!