Scheikundexoxo schreef: ↑za 03 okt 2020, 11:48
Oke denk je dus dat ik gewoon fouten heb gemaakt wat betrefft het rekenwerk? DAt het daar aan ligt zeg maar
aangezien dit alleen rekenwerk is kan het niet anders dan daarin zitten. Maar onder rekenwerk verstaan we niet alleen het inkloppen van getalletjes.
als je nou om te beginnen dat rekenwerk van je bericht van 23:40 gisteravond even overnieuw doet, maar dan nergens meer vermenigvuldigingsfactoren (kilo- milli- enzovoort) gebruiken
alleen gram, mol, liter, en combinaties daarvan (g/mol, mol/L etc)
want je verhaal is best te volgen. dat werk je best wel netjes overzichtelijk stap voor stap uit.
dus dan kopieer je dat, en pas je dat even aan naar getallen zonder kilo-voorvoegsels:
Afstand hemelsbreed : 177 km x 1,5 = 265,5 km
Snelheid : 15 km/h
Tijd : 17 uur en 42 minuten. 8 uur per dag = 3 dagen ‘reizen’
Dichtheid :
1580 g / L
Verbranding : 250,0 (pers x km) / L
Reactievergelijking : C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O
Hoeveelheid brandstof nodig :
265,5 km : 250,0 (pers x km) / L = 1,062 L glucose
1580 g/L x 1,062 L =
1677,96 g glucose
Hoeveelheid productie koolstofdioxide :
Molmassa glucose = 6 x C atoommassa = 6 x 12,01 = 72,06 u
12 x H atoommassa = 12 x 1,008 = 12,096 u
6 x O atoommassa = 6 x 16 = 96 u
Totaal : 72,06 + 12,096 + 96 = 180,156 g/mol
= 0,180156 kg/mol C6H12O6
1677,97 g :
180,156 g/mol = 9,31398344
kmol C6H12O6
dan ging het daar fout....
want [kilogram] gedeeld door [kilogram per mol] geeft geen [kilomol]: kilo valt in deze deling ook weg tegen kilo.
Andersom, kilo keer kilo blijft ook niet kilo, maar mega.
Die fouten worden heel veel gemaakt