Puzzel Puzzels
Voncarsteine
Artikelen: 0

[natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Goedemiddag allen,

Ik moet het elektrisch veld rond een geleider berekenen, als functie van de afstand. Ik probeer dit via de wet van Coulomb te doen, volgens wikipedia is deze wet te herschrijven naar |E| = k⋅|q|÷r^2.

Er staat echter ook dat |q| een puntlading is. Dit is iets anders dan een geleider met een bepaalde lengte dus? Ik begrijp lading sowieso niet goed denk ik; q = I⋅t maar dit betekent dus dat de lading groter wordt naarmate tijd verstrijkt? De som gaat uit van een driefasen net, met een geleider van 15 meter lengte bij 110 kV en 10 MVA. Ik heb berekend dat de stroom I dus 52,5 A is. Maar hoe ik nu bij |E| kom is me vaag. Als ik q weet, dan kan ik voor elke r dus E berekenen, maar er staat niets over de tijd die verstrijkt. Wordt de lading nou groter naarmate tijd verstrijkt? Dat zou dan betekenen dat het elektrisch veld dus groter wordt naarmate tijd verstrijkt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Heeft iemand een idee?

Mijn vervolg idee is dat ik voor elke van de drie fasen het E veld berekend en voor een bepaald punt deze simpelweg bij elkaar optel, als een soort superpositie. Mag dat?

Enorm bedankt alvast

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Opmerking moderator

tenzij hier sprak is van een verschrijving en het magnetisch veld rond een stroomdraad moet worden bepaald, is dit zéker geen middelbare-schoolstof. En dus verplaatst naar het vakforum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Xilvo

Om te beginnen begrijp ik niet wat met een geleider van 15 m lengte bedoeld wordt.

Een stroomvoerende geleider stopt niet zomaar.

Kun je de originele opgave plaatsen?
Voncarsteine

Het gaat inderdaad om het elektrisch veld in eerste instantie, maar ook het magnetisch veld. Zo ver was ik nog niet eens om dat te beschouwen.

Het gaat om een stuk geleider wat dus open en bloot hangt, en daar ontstaat dus een E veld omheen. Ik heb alleen sommetjes met puntladingen gezien, waarbij de q gegeven is en ik de F moest bepalen. Ik snap niet goed hoe ik van puntlading naar een E veld kom.

De originele opgave heb ik ingeplakt:
Opgave
ukster

ideetje?
E-veldsterkte
Voncarsteine

Super bedankt voor de reactie! Interessant idee... totaal niet wat ik zelf in het hoofd had :) Lichtsnelheid introduceren had ik niet verwacht.
Ik zie dat jij ook de tijdscomponent hebt staan. Betekent dit nou dat de afstand tussen hoogspanning en een hekwerk tijdsafhankelijk is? Dat kan toch niet? Je hebt een afstand van 2 meter gevonden, maar ik zie niet hoe je bij r=2 bent gekomen.
ukster

wisselstroom is uiteraard tijdsafhankelijk i=imaxsinωt
in het rekenvoorbeeld is de afstand r=2m wilekeurig gekozen
Voncarsteine

Excuus, ik kan mijn vorige bericht niet meer aanpassen. Als ik het verhaal van ukster even volg kom ik op een getal uit:

sin (ωt) is maximaal 1, bij ω=2ϖf=2ϖ50 dus een t van 0,286 s. Die tijd is niet zo heel interessant dus, ik kijk enkel naar de piek van de sinus en wanneer deze is, maakt niet uit.

Het deel c⋅ μ⋅i⋅sin(ωt) mag ik dus schrijven als c⋅u⋅i⋅1? En dan kan ik oplossen voor r:

2ϖr = c⋅μ⋅i⋅1 ÷ E = 3E8 ⋅ 4ϖE-7 ⋅ 52,5 ⋅ 1 ÷ 5000 = 0,63 m. Dan moet ik enkel voor de andere fasen superpositie toepassen en vectorieel optellen voor een totale afstand.

Het klinkt wel aannemelijk in ieder geval. Ik ben dan beetje op het verkeerde been begonnen door Coulomb te willen gebruiken, die puntladingen zijn vaag.
ukster

Het gaat om 3 fasewisselstroom, dus moet je in de superpositie vectorieel rekening houden met 120° faseverschil!
Voncarsteine

ukster schreef: do 01 okt 2020, 20:46 Het gaat om 3 fasewisselstroom, dus moet je in de superpositie vectorieel rekening houden met 120° faseverschil!
Denk je dat dit de goede kant op gaat? Bedankt voor je hulp! *geeft virtueel koekje
ukster

Jawel ,so far so good 8-)
Xilvo

ukster schreef: do 01 okt 2020, 20:46 Het gaat om 3 fasewisselstroom, dus moet je in de superpositie vectorieel rekening houden met 120° faseverschil!
Weet je dat zeker? Het gaat hier blijkbaar om hoogspannings-/energienetwerken en ik ken de symbolen niet.
Maar bij drie fases worden de velden nul als je de geleiders pal tegen elkaar houdt; de afstand tussen de drie geleiders is dan van belang en daarover wordt niets gezegd.
ukster

Nee ,maar TS wel denk ik.
Voncarsteine

ukster schreef: do 01 okt 2020, 21:04 Nee ,maar TS wel denk ik.
https://electrical-engineering-portal.c ... c%20fields.

Als ik dit zo lees heeft ukster wel de juiste snaar te pakken.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Voncarsteine

ukster schreef: do 01 okt 2020, 20:16 ideetje?
E-veldsterkte.png
ps. heb je met de stelling E/B = c aangetoond dat licht elektromagnetische straling is? :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!