Goedemiddag allen,
Ik moet het elektrisch veld rond een geleider berekenen, als functie van de afstand. Ik probeer dit via de wet van Coulomb te doen, volgens wikipedia is deze wet te herschrijven naar |E| = k⋅|q|÷r^2.
Er staat echter ook dat |q| een puntlading is. Dit is iets anders dan een geleider met een bepaalde lengte dus? Ik begrijp lading sowieso niet goed denk ik; q = I⋅t maar dit betekent dus dat de lading groter wordt naarmate tijd verstrijkt? De som gaat uit van een driefasen net, met een geleider van 15 meter lengte bij 110 kV en 10 MVA. Ik heb berekend dat de stroom I dus 52,5 A is. Maar hoe ik nu bij |E| kom is me vaag. Als ik q weet, dan kan ik voor elke r dus E berekenen, maar er staat niets over de tijd die verstrijkt. Wordt de lading nou groter naarmate tijd verstrijkt? Dat zou dan betekenen dat het elektrisch veld dus groter wordt naarmate tijd verstrijkt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Heeft iemand een idee?
Mijn vervolg idee is dat ik voor elke van de drie fasen het E veld berekend en voor een bepaald punt deze simpelweg bij elkaar optel, als een soort superpositie. Mag dat?
Enorm bedankt alvast
Puzzels