Hoi,
Ik heb twee vragen. Stel ik heb een batterij van 5 V. Ik stel me dan voor dat ik 2 compartimenten, een compartiment met een stof met een overschot aan elektronen en een compartiment met een tekort aan elektronen. Als ik nu + en - aan elkaar sluit, dan zal er een enorm grote stroom gaan lopen van - naar +. Weerstand is heel klein, dus batterij wordt heel warm en is zo leeg.
Vraag 1: Nu wanneer ik twee batterijen in serie leg, wordt de spanning over deze batterijen 10 V. De vraag is waarom? Kijkend naar het eerste voorbeeld leg ik nu de ene batterij aan de andere batterij (+-+-). Waarom zouden nu de elektronen niet van de - van batterij 1 naar de + van batterij 2 gaan, aangezien ik een directe connectie heb.
Vraag 2: Ik weet nu, wanneer ik de spanning meet over de twee batterijen dat deze 10 V is. Kijkend naar de situatie die ik geschetst heb zou ik zeggen dat de elektronen nu niettwee x zo graag van - van batterij 2 naar + van batterij 1 willen. Dan zou ik nog steeds een spanningsverschil hebben van 5 V (5 en 0).
Waar maak ik hier een denkfout? Bedankt voor jullie antwoorden!
Puzzels