Puzzel Puzzels
Valerion
Artikelen: 0

[wiskunde] Parametervergelijking

Dag allemaal

Ik loop vast bij de volgende oefening.

Gegeven de kromme in parametervorm: x = cos3(t) en y = 3*sin3(t)

a)Bepaal de periode van de kromme: Is volgens mij [0;2ϖ]
b)Stel t = ϖ/3 met welke cartesische coördinaat komt dat overeen?: Ik kom hiervoor (0.125; 1.95) uit. 1.95 is een afgerond getal.
c)Berekenen in het xy-vlak de snijpunten van de rechte y=x+2 met de kromme. Hier loop ik vast.
Ik kan het op twee manieren aanpakken:

1° Ik schrijf de parameter vorm van de kromme om naar cartesische vorm en stel dan y1 = y2 en solve voor x. .

Cartesisch vorm: ³√(x²) + ³√(y²/9) = 1 (Impliciete vergelijking)

Deelfunctie 1: y = 3*√(1-(³√x²))³
Deelfunctie 2: y = -3*√(1-(³√x²))³

Maar ik weet zeker dat de rechte niet zal snijden met deelfunctie 2 dus beschouw ik ze verder niet.

x + 2 = 3*√(1-(³√x²))³

Wanneer ik dus probeer te solven voor x wordt het steeds complexer. Ik ben dus ook halverwege gestopt :lol:

2° Ter hoogte van de snijpunten geldt de parametervorm van kromme omdat de kromme en de rechte elkaar daar kruisen. Ik zou dan y = x + 2 omschrijven naar 3*sin3(t) = cos3(t) + 2 en vervolgens solven naar t. Maar dit vind ik niet zo simpel. Is er misschien een speciale trig identiteit (die ik niet ken) waarmee t gemakkelijk te vinden is?

Groetjes

Valerion

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

TD

Re: [wiskunde] Parametervergelijking

Valerion schreef: ma 05 apr 2021, 22:15 a)Bepaal de periode van de kromme: Is volgens mij [0;2ϖ]
b)Stel t = ϖ/3 met welke cartesische coördinaat komt dat overeen?: Ik kom hiervoor (0.125; 1.95) uit. 1.95 is een afgerond getal.
c)Berekenen in het xy-vlak de snijpunten van de rechte y=x+2 met de kromme. Hier loop ik vast.
Ik kan het op twee manieren aanpakken:

2° Ter hoogte van de snijpunten geldt de parametervorm van kromme omdat de kromme en de rechte elkaar daar kruisen. Ik zou dan y = x + 2 omschrijven naar 3*sin3(t) = cos3(t) + 2 en vervolgens solven naar t. Maar dit vind ik niet zo simpel. Is er misschien een speciale trig identiteit (die ik niet ken) waarmee t gemakkelijk te vinden is?
a) Een periode is een getal, geen interval, maar het klopt wel dat de kromme één keer doorlopen wordt als t het interval [0,2*pi] doorloopt.

b) Klopt, maar waarom afronden? Het is een 'gekende' hoek, het punt heeft coördinaten (1/8, 9*sqrt(3)/8).

c) Is het de bedoeling om het snijpunt 'exact' / 'met de hand' te vinden, of mag je je rekenmachine gebruiken?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Valerion

TD schreef: ma 05 apr 2021, 23:46 a) Een periode is een getal, geen interval, maar het klopt wel dat de kromme één keer doorlopen wordt als t het interval [0,2*pi] doorloopt.
b) Klopt, maar waarom afronden? Het is een 'gekende' hoek, het punt heeft coördinaten (1/8, 9*sqrt(3)/8).
c) Is het de bedoeling om het snijpunt 'exact' / 'met de hand' te vinden, of mag je je rekenmachine gebruiken?
Voor a) Ok, dus de periode is eigenlijk gewoon 2pi?

Voor b) Mijn rekenmachine gaf 1.948.... aan dus heb het afgerond. Heb het nog niet omgeschreven naar 9*sqrt(3)/8), ik zal dat eens proberen.

Voor c) Ik weet niet of ik het rekenmachine mag gebruiken. Ik ben namelijk de cursus als zelfstudie aan het doornemen als voorbereiding voor volgend jaar wanneer ik het vak effectief ga volgen. Ik denk dat het kennen van beide oplosmethodes een meerwaarde is, maar weet dus niet meteen 'hoe'.
mathfreak
Pluimdrager

Kijk eens of je iets kunt met x²-y² = ..., waarbij je de uitdrukkingen in t gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
TD

Valerion schreef: di 06 apr 2021, 08:35 Voor a) Ok, dus de periode is eigenlijk gewoon 2pi?

Voor b) Mijn rekenmachine gaf 1.948.... aan dus heb het afgerond. Heb het nog niet omgeschreven naar 9*sqrt(3)/8), ik zal dat eens proberen.

Voor c) Ik weet niet of ik het rekenmachine mag gebruiken. Ik ben namelijk de cursus als zelfstudie aan het doornemen als voorbereiding voor volgend jaar wanneer ik het vak effectief ga volgen. Ik denk dat het kennen van beide oplosmethodes een meerwaarde is, maar weet dus niet meteen 'hoe'.
a) Klopt.

b & c) Maar bij b doe je het dan wel met de rekenmachine? ;-) Dat lijkt me zeker iets dat zonder 'moet kunnen' en misschien ook wel verwacht wordt. Voor c zou je dat toch best nagaan.
mathfreak
Pluimdrager

Bedenk dat x1/3 = cos t en 1/3y1/3 = sin t en dat sin²t+cos²t = ...
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Valerion

mathfreak schreef: di 06 apr 2021, 10:59 Bedenk dat x1/3 = cos t en 1/3y1/3 = sin t en dat sin²t+cos²t = ...
Ik heb de parametervergelijking al omgeschreven naar de cartesisch vorm uitgaande van de hoofdregel van trigoniometrie.

F(x,y) = ³√(x²) + ³√(y²/9) = 1

Maar liep dan vast bij vraag C omdat het precies complexer werd in plaats van vereenvoudigd.

Daarmee dat ik vraag C wilde oplossen als:
y = x + 2 (rechte) maar op de snijpunten geldt 3*sin³(t) = cos³(t) + 2 maar ik kwam dan niet verder wanneer ik het op papier wil oplossen. Met het rekenmachine lukt het me om de oplossing te vinden. Maar ik ben niet zo een fan van het rekenmachine gebruiken.

Als het zonder rekenmachine kan dan hoor ik dat dus graag!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!