Moderator: physicalattraction
Nee, na 20 ns (in jouw inertiaalstelsel) had een foton 6 m afgelegd (in jouw inertiaalstelsel) en had dus een snelheid van 3E8 m/s.zoeff schreef: ↑vr 13 aug 2021, 16:40 Ik heb 2 spiegels op 3 m afstand van mij, één links en één rechts. Als ik een lichtpuls verzend gelijktijdig naar de 2 spiegels, dan kaatst het licht 10 ns later tegen de spiegels, en weer 10 ns later is het licht weer bij mij terug. Na 10 ns hadden de fotonen een afstand van 6 m bereikt. Met welke snelheid?
Een snelheid van een voorwerp t.o.v. jou is wat anders dan de mate waarin de afstand tussen 2 voorwerpen in de tijd verandert zoals gemeten door jou.zoeff schreef: ↑vr 13 aug 2021, 16:40 Ik heb 2 spiegels op 3 m afstand van mij, één links en één rechts. Als ik een lichtpuls verzend gelijktijdig naar de 2 spiegels, dan kaatst het licht 10 ns later tegen de spiegels, en weer 10 ns later is het licht weer bij mij terug. Na 10 ns hadden de fotonen een afstand van 6 m bereikt. Met welke snelheid?
Kan ik in mijn inertiaalstelsel niet de snelheid bepalen die twee objecten t.o.v. elkaar hebben?
De afstand tussen de twee voorwerpen is 6 m, de voorwerpen zijn de spiegels. Na 10 ns waren er bij de spiegels fotonen die op t=0 nog bij elkaar waren. 6 m na 10 ns: is dat niet 6E8 m/s ?
Dit s ook precies wat er gebeurt.
1) Ja, de onderlinge afstand tussen de 2 fotonen neemt, zoals door de waarnemer in het midden gemeten, toe met tweemaal de lichtsnelheid. Wat is nu je punt? Dat dit de relativiteitstheorie zou schenden?zoeff schreef: ↑za 14 aug 2021, 00:301) De afstand tussen de twee voorwerpen is 6 m, de voorwerpen zijn de spiegels. Na 10 ns waren er bij de spiegels fotonen die op t=0 nog bij elkaar waren. 6 m na 10 ns: is dat niet 6E8 m/s ?
Dit s ook precies wat er gebeurt.
De twee fotonen waren dus na 10 ns bij de spiegels (anders zouden ze niet terug zijn na 20 ns).
Dat ze bij de spiegels waren is een feit. Ook dat ze toen 6 m van elkaar waren. En dat na 10 ns na de verzending.
Oh, bedoel je dát. Ja, die snelheid kan je bepalen en die is dan 2.c.zoeff schreef: ↑za 14 aug 2021, 00:21Kan ik in mijn inertiaalstelsel niet de snelheid bepalen die twee objecten t.o.v. elkaar hebben?
Dat is toch ook de manier waarop de snelheid van licht in mijn inertiaalstelsel bepaald wordt wanneer het van bron naar waarnemer reist?
Van nul naar 6 m afstand tussen de fotonen na 10 ns is dan toch 6E8 m/s ?
Dit alles zijn alleen "feiten" in het stelsel van de waarnemer die midden tussen de spiegels stil staat t.o.v. die spiegels.
Ik zal eens kijken of ik zoiets tegenkom. Daar onderscheid tussen maken lijkt me ook geoorloofd, onderlinge snelheid gezien vanuit één van de inertiaalstelsels vs onderlinge snelheid als gezien door een derde waarnemer.
Je kunt niet werken met een inertiaalstelsel dat met de lichtsnelheid gaat.
Maar wel met een die de lichtsnelheid op een oneindig kleine afstand benadert toch? en dan nog gaan 2 fotonen die je uitzend niet onderling in afstand afwijken. Dus houdt de theorie op dat punt op lijkt mij.
Ik weet niet wat hier de betekenis van een "oneindig kleine afstand" is.