HansH schreef: ↑di 07 dec 2021, 01:29
Dat is gek. Heb je ook gemeten op de draden die van de adapter af komen terwijl de lampjes branden? als alle ledjes op dezelfde spanning branden dan moeten het wel haast dezelfde ledjes zijn. Ik heb er even een blacklight UV buis bijgehouden en dan zie ik de gele ledjes geel oplichten en de rode ledjes rood. Misschien zijn het dan toch allemaal dezelfde blauwe ledjes met een verschillende fosfor. De groene en blauwe ledjes zie ik niet oplichten. Dat de blauwe niet oplichten is logisch want daar zit geen fosfor op. groene snap ik dan even niet. en hoe je van 4.2 naar 2,5 komt snap ik ook niet, maar dat kun je snel zien. bij mij geeft de adapter 4.2V onbelast en 4.15V belast met alle lampjes terwijl het volgend het typeplatje een 4.5V adapter is.
Slim idee, om er met een blauwe lamp op te schijnen! Ik heb er een foto van gemaakt:
A. Vier leds van het snoer, normaal brandend (RGBY), B. Zelfde leds, niet brandend, van buiten beschenen met blauw licht. De rode en de gele led fluoresceren, maar de groene niet.
De eerste led van het hele snoer heeft een dikker voetje, dat voelbaar warmte produceert, wat wijst op een weerstandje. Daarom het voetje opengesneden, en inderdaad een weerstand aangetroffen, 5,1 Ω (groen-bruin-goud-goud). Er staat 1,3 volt over de weerstand, dus de stroom is 250 mA. Deze stroom wordt verdeeld over 100 parallelle lampjes, gemiddeld 2,5 mA per lampje. Maar de eerste lampjes in het snoer krijgen wat meer spanning en stroom (2,8 V en 5 mA), en de laatste lampjes van het snoer wat minder (2,6 V, en voor de stroom: zie de figuur). Inderdaad branden de laatste lampjes iets minder fel dan de eerste, als je ze naast elkaar houdt.
Het etiket van het lichtsnoer typeert de leds: de stroom is 15 mA als de spanning over de led 3 V zou zijn, onafhankelijk van de kleur.
Quora: elektrische kerstverlichting 1950-2010