soppel schreef: ↑vr 22 apr 2022, 17:48
Al enkele jaren gebruik ik een +1.0 leesbril om mijn PC scherm te bekijken.
Eerst was die bril ook voldoende om iets te lezen, maar daar is inmiddels een sterkere bril voor nodig. Gewoon ouderdom.
Maar wat mij opvalt dat is dat ik voorheen mijn 1.0 afzette als ik van mijn scherm naar een object keek op enkele meters afstand. Echter de afstand waarbij de 1.0 mij helpt om scherp te zien wordt steeds groter. Inmiddels enkele tientallen meters.
Is dit ook een normaal gevolg van de ouderdom?
Je beschrijft een verschuiving van je
vertepunt. Beschouw je oog inclusief de +1.0 leesbril als een eenvoudige camera met een lenssterkte die in de loop van de jaren kan veranderen. Als het vertepunt van je oog inclusief leesbril door veroudering bijvoorbeeld verschuift van 2 naar 10 meter, dan is dat equivalent met een lenssterkte-afname van 1/2-1/10 = 0.4 dioptrie. Dat is een 'hyperopic shift', d.w.z. een verschuiving in de richting van verziendheid. Dezelfde hyperopic shift zou het nabijheidspunt van je oog inclusief leesbril verschuiven van bijvoorbeeld 0.6 naar 0.8 m, want 1/0.6-1/0.8 = 0.4, en dat past bij je verhaal dat je bril niet meer voldoet voor lezen, maar wel voor computerwerk.
De berekening wordt ingewikkelder als je ook rekening zou houden met het afnemen van de accommodatie-amplitude bij mensen tot de leeftijd van 55. Maar afgaande op je informatie lijkt je accommodatie-amplitude al volledig afgenomen te zijn tot 1 dioptrie, het stabiele eindstadium van de 55-plussers.
Het vermoeden bestaat dat een deel van de 45-plussers een hyperopic shift vertoont, d.w.z. dat ze langzaam opschuiven in de richting van verziendheid. In een recent Duits onderzoek bedroeg de gemiddelde verschuiving tussen de leeftijd van 45 en 65 ongeveer 0,2 dioptrie. (
link)