Normaal
Artikelen: 0

Aardlekschakelaar + lange kabels

Goeden avond,

Ik heb een tijdje geleden een cursus gedaan waarin een voorbeeld aan bod kwam dat als je in je huis een aardlekschkelaar had (30mA).
En als je dan de kabels bv verlegende naar een tuinhuis 100 meter verder in de tuin dat dan de kans aanwezig was dat als je in het tuinhuis een lekstroom had deze niet gemeten wordt door de aardlekschakelaar, door het verlies in de (te) lange kabels.

Kan iemand mij dit eens goed uit leggen of anders aan de hand van een simpele berekening?
Want een aarlek meet toch het verschil in toevoer en afvoer, waarom ziet die dan het verschil niet meer?
Olof Bosma
Moderator

Re: Aardlekschkelaar + lange kabels

Kun je dit voorbeeld laten zien? Eerder het tegenover gestelde zou kunnen gebeuren: door de lange leiding gaat de aardlek schakelaar ten onrechte uit door lek in de kabel.
Normaal

Nee ik heb dat niet op papier helaas, dat werd een paar keer verteld door de leraar. (NEN 3140 cursus).
Dat verlengen van kabels (100+ meter) gevaarlijk was, want dan klapte de aardlekschakelaar er niet meer uit...

Ik heb daar toen niet verder over nagedacht.
Maar wat jij zegt, zo dacht ik er dus ook over.
Aangezien dat er in het tuinhuis spanning verloren gaat, dus ook amperage......

Kan er op internet ook niet echt wat over vinden, vandaar deze vraag hier.
Olof Bosma
Moderator

Het gevaar dat ik zou kunnen bedenken is dat bij een zeer lange dunne kabel bij kortsluiting de zekering niet meer uit gaat. Dan gaat de kabel in rook op met alle gevolgen van dien.
hbh

Bij een lange, dunne kabel kun je onder grote belasting wel onaanvaardbaar veel spanningsverlies krijgen maar geen eventueel (lek)stroomverlies, mocht dat de verwarring zijn. Het maakt voor de werking van een differentiaalschakelaar niet uit of 'het lek' vlak achter de schakelaar zelf zit of ver daarvan verwijderd. Wat dat betreft gaat stroom niet verloren en komt uiteindelijk allemaal weer terug bij de bron c.q. wijktransformator.
king nero

Normaal schreef: do 09 jun 2022, 08:08
Dat verlengen van kabels (100+ meter) gevaarlijk was, want dan klapte de aardlekschakelaar er niet meer uit...
Aardlekschakelaar of aardlekautomaat?
hbh

En de simpele berekening waar je om vroeg? Wetten van Ohm en Kirchhof.
hbh

king nero schreef: do 09 jun 2022, 12:23
Normaal schreef: do 09 jun 2022, 08:08
Aardlekschakelaar of aardlekautomaat?
Is voor het issue van topicstarter niet relevant.
Normaal

hbh schreef: do 09 jun 2022, 12:04 Bij een lange, dunne kabel kun je onder grote belasting wel onaanvaardbaar veel spanningsverlies krijgen maar geen eventueel (lek)stroomverlies, mocht dat de verwarring zijn. Het maakt voor de werking van een differentiaalschakelaar niet uit of 'het lek' vlak achter de schakelaar zelf zit of ver daarvan verwijderd. Wat dat betreft gaat stroom niet verloren en komt uiteindelijk allemaal weer terug bij de bron c.q. wijktransformator.
Aah oke, duidelijk.
Dan geloof ik het wel, dan is het dus gewoon niet waar.

Ik snap ook dat als de kabels heel erg lang worden dat dan de kortsluitstroom onder de 16a kan blijven en dus de zekering er niet uit kan springen (in een extreem geval)
HansH

Olof Bosma schreef: do 09 jun 2022, 10:26 Het gevaar dat ik zou kunnen bedenken is dat bij een zeer lange dunne kabel bij kortsluiting de zekering niet meer uit gaat. Dan gaat de kabel in rook op met alle gevolgen van dien.
Dat geldt voor elke kabel waardoor een grotere stroom loopt dan waar de kabel op berekend is. Maar als je een hele lange 16A kabel hebt met zodanig hoge weerstand dat de 16A zekering er niet uitvliegt bij kortsluiting dan gebeurt er nog steeds niets byzonders want die 3680 watt die je dan produceert is per meter kabel nog steeds even groot als bij een korte 16A kabel waar 16A doorloopt.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: do 09 jun 2022, 19:47 ... want die 3680 watt die je dan produceert is per meter kabel nog steeds even groot als bij een korte 16A kabel waar 16A doorloopt.
Ik neem aan dat je bedoelt "...want die 3680 watt die je dan produceert is per meter kabel veel kleiner dan bij een korte 16A kabel waar 16A doorloopt"?
wnvl1

Re: Aardlekschakelaar + lange kabels

Hypothetisch kan je natuurlijk een situatie hebben die een letstel veroorzaakt. Door de afstand kan het zijn de spanning over het toestel een beetje lager is. Hierdoor is de lekstroom bvb 29mA. Hierdoor gaat de differentieel net niet af, maar de stroom kan wel een serieus effect hebben als die direct door het hart gaat. Al is het niet zinnig en houdt het geen steek om met deze hypothese rekening te houden.

Terug naar “Elektrotechniek”