Puzzel Puzzels
Delhaye
Artikelen: 0

warmteberekening

Kan iemand mij hiermee helpen :
ik heb een waterbekken van 1700 m³ water op 41.5 °C. Hoeveel ijs van -15°C moet ik toevoegen om het water in het bekken op 35 °C te krijgen ?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Xilvo

Re: warmteberekening

Is dit een schoolopdracht?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ArcherBarry

Opmerking moderator

Dit betreft een opdracht op middelbaar school niveau en is daarom verplaatst
Denk aan Q=m.cp.ΔT, waarbij de cp van ijs en water moet nemen + de smeltwarmte nodig om van ijs naar water te gaan.

kan je nu verder rekenen?
Delhaye

Dit is geen schoolopdracht maar een vraag om een praktisch probleem op een waterzuiveringsinstallatie op te lossen die slecht werkt tgv te hoge temperatuur
Xilvo

Opmerking moderator

Verplaatsing naar Huiswerk en Practica ongedaan gemaakt

De soortelijke warmte van ijs is 2030 J/kg.K
De smeltwarmte van ijs is 333550 J/kg
De soortelijke warmte van water is 4184 J/kg.K

Om 1 kg ijs van -15° naar water van 35° te brengen is dan 15*2030+333550+35*4184=510440=0,51044E6 J nodig.

Om 1700000=1,7E6 kg water (ik stel 1 m3 maar even op 1000 kg) met 6,5° af te koelen moet 6,5*4184*1,7E6=4,65E10 J onttrokken worden.

Dan heb je 4,65E10/0,51044E6=90,6E3 kg nodig. Bijna 100.000 kg ijs..

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

ArcherBarry

ik zal voor deze situatie een buizenwarmtewisselaar nemen aangeloten op een koel unit welke een temper oplossing koelt naar -10oC
Gezien het om afvalwater gaat moet je rekening houden met fysiek vuil en slib in het water. Hiervoor zal een geschikte pomp nodig zijn. Ik denk dat een schroefspindelpomp of wormpomp het beste zijn, mogelijk maar niet ideaal een lobbenpomp.

Kwa warmtewisselaar zelf moet je denken aan een multitube als de fysieke vuil/slib fijn verdeeld is of anders een mono tube. hoe minder grof vuil hoe efficienter kwa ruimte de warmtewisselaar ontworpen/2e hands gekocht kan worden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!