Wij hebben een terugtitratie gedaan (ging heel goed!) en heb hier een berekening bij moeten doen en vroeg me af of het zo klopt of ik iets over het hoofd zie.
Opdracht: massapercentage carbonaat in huishoudsoda.
We kregen een soda-oplossing van 35 gram per liter en pipetteerde hier 10,00 ml van. Dit is dus een begin hoeveelheid van 0,35 gram soda.
We hebben 11,69 ml natronloog getitreed bij de overmaat zwavelzuur. Dit is gelijk aan n=cV dus n=0,1002 x (11,69x10^-3) is gelijk aan 0,00117... mol. Molverhouding H3O+ en OH- is 1 : 1 dus er reageerde ook 0,00117.. mol zwavelzuur.
Oorspronkelijk pipetteerde we als overmaat 25,00 ml zwavelzuur. Dit is gelijk aan n=cV n=0,1017 x (25x10^-3) is gelijk aan 0,00254.. mol.
0,00254.. - 0,00117.. = 0,00137.. mol zwavelzuur dat met de carbonaat in huishoudsoda reageerde.
Molverhouding carbonaat en zwavelzuur is 1 : 2, dus dat is 0,00137.. / 2 = 0,000685.. mol carbonaat.
Dit omgerekend naar gram mbv molaire massa is 0,0411.. gram.
Deel / geheel x 100 dus 0,0411 / 0,35 x 100 = 11,75%
Het klinkt allemaal wel goed volgens mij maar wie weet zit ik toch ergens verkeerd te denken, alvast enorm bedankt!
Puzzels