Verwarrende titel misschien maar mijn vraag komt op het volgende neer.
Ik hoor van veel jonge mensen dat het leven "tegenwoordig" toch zo duur is. Maar tegelijkertijd zetten ze een keuken van een Zweeds merk dat bekend staat om zijn "platte dozen".
Ik kan nergens staven dat bijvoorbeeld 50 jaar, 40 jaar... 10 jaar, het leven ook duur was en dat mensen toen niet opteerden voor bij elke nieuwe modetrend een nieuwe keuken.
Maar, meer nog. Een TV in huis was begin jaren 70 nog geen evidentie. Nu staat er drie in elke woning.
Mijn vraag is of er studies bestaan die de aankoop van bepaalde items in functie van een maandloon kan duiden?
Stel dat in de jaren 70 een keuken 10 maandlonen kostte en tegenwoordig nog maar 5 dan kan je argumenteren.
Ok ik begrijp dat niet iedereen een even groot maandloon heeft, maar economisch zal daar wel een manier bestaan om de stijging (of daling) van goederen aan te geven?
Oh ja: zoals in mijn voorbeeld een keuken in de jaren zeventig van vorige eeuw maatwerk was door de schrijnwerker van het dorp, dan snap ik ook wel dat een paar kartonnen dozen van een Zweeds merk veel goedkoper zijn omdat die in 10000 voud gemaakt worden van "minder kwaliteit" hout.
Kan iemand hier een licht op schijnen?