Gps schreef: ↑di 13 jun 2023, 01:39
Ancient aliens, heb ik wel eens gekeken, maar het was mij te speculatief.
Zolang er geen bewijs of zelfs maar een indicatie van bewijs is is alles wat gezegd wordt over buitenaards leven speculatief.
Dat maakt het zo'n goed onderwerp voor films en boeken en dat is waarom sekteleiders en malloten er zo blij mee zijn.
Ook "wetenschappelijke" schattingen zijn speculatief.
deze bijvoorbeeld zegt zoiets als "ergens tussen 4,5 en 5,5 miljard jaar na het ontstaan van een planeet moet het er wel zo'n beetje zijn dus...."
In essentie zeggen ze dus:
Als we aannemen dat het er is dan volgt daaruit dat het er is.
Ik persoonlijk geloof niet dat het noodzakelijk is dat er leven op andere "aarde-achtige" planeten is ontstaan. Kijk maar naar onze eigen planeet. Er is hier een heleboel leven en een heel grote verscheidenheid in levensvormen maar het is allemaal aan elkaar verwant. Het leven dat wij kennen is dus maar 1x ontstaan. Als het "moet" ontstaan onder de juiste omstandigheden dan zou het vele malen op vele plekken op aarde moeten zijn ontstaan en zouden er verschillende stammen van leven naast elkaar moeten bestaan. Die zouden dan bijvoorbeeld geen DNA hebben maar iets anders, of linksdraaiend melkzuur prefereren of misschien zelfs wel helemaal niet met koolstof werken. Ik heb wel eens gehoord dat silicium net zo complexe moleculen kan vormen als koolstof. Silicium gebaseerd leven zou waarschijnlijk voor voedsel niet concurreren met koolstof gebaseerd leven dus zou het voor lange tijd naast elkaar kunnen bestaan.
Dat is er allemaal niet. Dus het ontstaan van leven is kennelijk helemaal niet evident. Nu wordt er wel gezegd dat leven dan misschien op een andere planeet is ontstaan en hier toevallig terecht is gekomen. Maar als dat zo is geldt deze redenering ook voor die andere planeet. Waarom is er dan wel die ene vorm van leven, maar geen andere vorm op onze planeet terecht gekomen? En waarom worden we dan niet nu nog steeds gebombardeerd met leven uit de ruimte? We weten dat het zich snel succesvol kan uitbreiden. Is dat op die andere planeet gestopt?
Dat is ook al geen geen sterk argument voor leven op andere planeten.
We kunnen fantaseren over leven op andere planeten en sciencefiction en de strijd om subsidie voor megalomane ruimtevaartprojecten leveren ons inspirerende vergezichten en mooie beelden, maar echt: sciencefiction gaat over het algemeen niet over aliens maar over mensen en er lopen serieus geen groene mannetjes rond op Mars (of ze hebben zich goed verstopt).
Als je het buitenaards leven van Star Trek wil vinden moet je misschien eens wat vaker in de binnenstad rondlopen. Je komt daar van alles tegen.