Dit is een ander filmpje, maar het gaat wel over het zelfde.
En laat ik het zo zeggen, ik ben misschien wel nieuws age gevoelig, maar niemand gaat mij uitleggen dan een deeltje? merkt dat het bekeken word en dan anders reageert.
Ik zal even zoeken of ik dat filmpje terug kan vinden, Tyson had het er over zoals ik het begreep, dat de golf instort omdat wij licht nodig hebben om te kijken.
Dat op zich klinkt voor mij wel aannemelijk.
Dat de meting dus het probleem veroorzaakt. ( is het nou een golf of een deeltje ? )
Door een aantal vreemde persoonlijke ervaringen is mijn ongeloof in paranormale gaven de grond in geboord.
Dit verklaard misschien wel, waarom ik op you tube veel filmpjes voorgesteld krijg, waar kwantum mechanica volkomen uit zijn verband getrokken word.
Het is voor mij echter heel simpel, er is 0% wetenschappelijk bewijs voor paranormale gaven, of dat ons bewustzijn invloed zou hebben op het double slit experiment.
Ik zie wel steeds meer wetenschappers zeggen, dat we het niet het waarnemer (observer) probleem moeten noemen, maar een meet probleem.
Op you tube heb ik dit probleem overigens redelijk onder controle.
Ik klik niet meer op filmpjes waarvan ik de bron niet ken.
Dan blijven er nog genoeg filmpjes over van Brian Green, Neil de Grasse Tyson, Leonard Suskind en van eigen bodem, Gerard van het hoofd.
Waar ik dan wel van in de war raak is het quantum eraser gebeuren.
Ze meten pas achter af, door welke spleet het deeltje ging?