Puzzel Puzzels
efdee
Artikelen: 0

De maat slaan

Gitarist Hank Marvin van The Shadows speelt 'One Night In Bangkok'
Het eerste deel komt heel exotisch over.
Ik kan niet ontdekken in welke maat dit gespeeld wordt.
En gij?

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

HansH

Re: De maat slaan

efdee schreef: zo 07 jan 2024, 19:28 Ik kan niet ontdekken in welke maat dit gespeeld wordt.
En gij?
Ik heb nooit muziek geleerd, maar wel een goed gehoor en muziek gevoel. Op mij komt het over alsof hij steeds overstapt van de ene maat naar de andere, net alsof je door een aantal nummers heenzapt en daardoor moet ik ernaar luisteren met een beetje gekromde tenen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gps

Sommige delen zijn gewoon 4/4, maar zeker in het begin heb ik geen idee wat er daar gebeurd.

Ik kan pas sinds een paar dagen een beetje meetellen met dit:

Het is 5/4 en je moet dus , 1,2,3,4,5 , 1,2,3,4,5 tellen.
efdee

Unsquair dance is ook van Brubeck en is 7/4 maat.
Maar ja, daar heb ik nu niets aan.
Xilvo

efdee schreef: zo 07 jan 2024, 19:28 Gitarist Hank Marvin van The Shadows speelt 'One Night In Bangkok'
Het eerste deel komt heel exotisch over.
Ik kan niet ontdekken in welke maat dit gespeeld wordt.
Volgens mij steeds vier maten 6/8, dan één maat 4/8 (of 2/4).
Als ik de drumtikken uitschrijf in achtste noten, genummerd is tik, x is stil, krijg je dit:
1e maat 1 x x 4 5 6
2e maat 1 x x 4 5 6
3e maat 1 x x 4 x x
4e maat 1 x x 4 x x
5e maat 1 2 3 x
waarna het opnieuw begint.
Nesciyolo

Ik denk dat de eerste maat een opmaat is dus dat je eerder moet beginnen met tellen. Verderop komt hetzelfde patroon terug terwijl Marvin gitaar speelt. Misschien kan je makkelijker met de gitaar meetellen.
Ik denk ook dat er steeds een paar 4/4 zijn en dan iets anders en dan weer 4/4

Abba kwam uit het disco-tijdperk en gebruikte veel 2/4. Die kan je makkelijk verwarren met 4/4.
Xilvo

Nesciyolo schreef: ma 08 jan 2024, 13:53 Ik denk dat de eerste maat een opmaat is dus dat je eerder moet beginnen met tellen. Verderop komt hetzelfde patroon terug terwijl Marvin gitaar speelt. Misschien kan je makkelijker met de gitaar meetellen.
Ik denk ook dat er steeds een paar 4/4 zijn en dan iets anders en dan weer 4/4

Abba kwam uit het disco-tijdperk en gebruikte veel 2/4. Die kan je makkelijk verwarren met 4/4.
Ik hoor de eerste klap niet als onderdeel van een opmaat maar daar kan je over twisten Je kunt de maatgrenzen natuurlijk op andere posities zetten.
Met 4/4 maten redt je het in ieder geval niet zonder dat het heel onlogisch wordt.
HansH

misschien helpt het om het eens weer te geven in een frequentiespectrum plaatje in de tijd. dan kun je misschien structuur ontdekken in het herhalingspatroon en zien of dat past bij wat xilvo had gevonden.
Xilvo

Meelezen/meetellen terwijl het nummer speelt (eventueel vertraagd) lijkt me een stuk minder omslachtig.

Verderop wordt er gevarieerd, zo worden dan soms maat 2 en 4 (in mijn notatie) overgeslagen. Ik heb niet het hele nummer doorgenomen.
HansH

Xilvo schreef: ma 08 jan 2024, 17:18 Meelezen/meetellen terwijl het nummer speelt (eventueel vertraagd) lijkt me een stuk minder omslachtig.
toch is het niet zo moeilijk om zo'n spectrum te laten zien denk ik. is al hier gedaan:
viewtopic.php?p=1171568#p1171568
Xilvo

HansH schreef: di 09 jan 2024, 13:31 toch is het niet zo moeilijk om zo'n spectrum te laten zien denk ik. is al hier gedaan:
viewtopic.php?p=1171568#p1171568
Het is niet moeilijk, het is alleen niet nodig. Een spectrum zeker niet want de frequentie-inhoud van de drumklappen is al helemaal niet van belang.
Maar er is niets op tegen als je er eentje maakt en hier toont.
Gps

Met VLC media player kan je nummers vertragen. (ook you tube videos)

En dan is er nog deze:

https://sonicvisualiser.org/
Met bepaalde plugins krijg je dan zelfs een piano roll plaatje.

https://i0.wp.com/www.a-mc.biz/makemusi ... izer_2.jpg
HansH

Xilvo schreef: di 09 jan 2024, 14:16 Een spectrum zeker niet want de frequentie-inhoud van de drumklappen is al helemaal niet van belang.
het voordeel is dat je een plaatje krijgt met kleurtjes in de tijd zodat je die kleurtjes kunt koppelen aan drum tikken. visueel iets opmeten gaat nu eenmaal makkelijker dan vanuit muziek gaat zitten tellen op het gehoor. Ik wil alleen zelf nu geen nieuwe software downloaden omdat ik eerst een andere computer nodig heb. Dus hoopte dat iemand anders dat snel even kon doen.
HansH

Gps schreef: di 09 jan 2024, 18:16 Met bepaalde plugins krijg je dan zelfs een piano roll plaatje.

https://i0.wp.com/www.a-mc.biz/makemusi ... izer_2.jpg
Is dat van het betreffende stukje muziek waar het hier om gaat?

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

HansH

demaat
demaat 2147 keer bekeken
dit is wat ik kon doen met een demo programma wat ik nog had staan. Helaas was dat heel beperkt dus kon ik maar een klein beetje laten zien. maar het geeft denk ik wel aan wat ik bedoel. elke drumtik is duidelijk te zien als vertilale streep.
horizontaal staat de tijd en vertikaal de frequenties die er op dat moment zijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!