Kan iemand mij alsjeblieft een soort Jip en Janneke toelichting geven?
Ik heb het idee alsof ChatGPT niet helemaal betrouwbaar is op het gebied van exacte vakken.
Ik weet niet wat door ChatGPT geschreven is. Ik zie zo snel geen fout. Maar ik zou zeker niet blindvaren op wat ChatGPT vertelt. Die maakt ook fouten. Soms heel domme fouten.
Oooooh, bedankt voor de uitleg. Het was erg duidelijk! En over chat Gpt; ik heb deze vraag niet aan het AI programma gevraagd, omdat ik de vorige keer bij een wiskunde B PO een formule had gebruikt die niet klopteXilvo schreef: ↑ma 24 jun 2024, 20:39 Het is niet zo moeilijk als het lijkt. De kreet "niets kan sneller dan het licht" is betekenisloos. Behalve dan dat niets licht ooit kan inhalen.
Je moet altijd vertellen t.o.v. wat of wie.
Niets kan sneller dan het licht t.o.v. jou. Maar als je object A van links ziet komen aanvliegen met 0,7 c en object B komt van rechts, ook met 0,7 c, dan zie je ze elkaar wel naderen met 1,4 c.
Je ziet A niet sneller vliegen dan c, je ziet B niet sneller vliegen dan c. En A ziet jou vliegen met 0,7 c maar A ziet B naderen met een snelheid kleiner dan c. Niet die 1,4 c.
...waardoor waarnemer Jeroen de rechterkant van de stang ziet naderen, de linkerkant van zich af ziet vliegen.aadkr schreef: ↑di 25 jun 2024, 22:49 Xilvo wel 1 berekening fout berekend. Maar verwisseld niet.
Ik heb de raket een snelheid v=0 gegeven met stelsel S en waarnemer W, en de stang van 600 meter heb ik een horizontale snelheid naar links gegeven met een snelheid t.o.v. waarnemer W van v=0,8.c =240000 km/sec