Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

Exotherme reacties en katabolisme

Als ik het mij correct herinner, is de vorming van een scheikundige binding een exotherme reactie en het breken van een scheikundige binding een endotherme reactie (zie o.a.: https://chem.libretexts.org/Bookshelves ... _Reactions).
Waarom leiden katabole reacties in het lichaam, waarbij bindingen verbroken worden (zoals afbraak van glycogeen tot glucose), dan juist tot het vrijkomen van energie? Zou katabolisme niet juist een endotherm proces moeten zijn, in het verlengde van het bovenstaande?
Dank!
PhilipVoets

Re: Exotherme reacties en katabolisme

Of is de oplossing, zoals vermoed, dat katabolisme een optelsom is van zowel verbroken bindingen (endotherm) als gevormde bindingen in nieuwe metabolieten (exotherm), waardoor het proces netto toch exotherm is? Toelichting is welkom!
daniel73

Het breken van een enkele binding is een endotherm proces; het vormen van een enkele binding is een exotherm proces. Op het moment dat je vele bindingen gaat breken en vormen—en dan ook nog eens bindingen die van elkaars bestaan niet echt op de hoogte zijn, onder vorming van vele tussenproducten die voor de eenvoud van de beschrijving worden weggelaten—kan de netto optelsom van het complete proces alle kanten op.
PhilipVoets

PhilipVoets schreef: za 03 aug 2024, 15:53 Of is de oplossing, zoals vermoed, dat katabolisme een optelsom is van zowel verbroken bindingen (endotherm) als gevormde bindingen in nieuwe metabolieten (exotherm), waardoor het proces netto toch exotherm is? Toelichting is welkom!
Thanks, dat is dus eigenlijk wat ik hier suggereerde? Toch lijkt het op het eerste gezicht wat paradoxaal, omdat we “katabolisme” associëren met “afbraak”.

Terug naar “Scheikunde”